Via Carpatia, autostrada care leaga trei mari si ajunge din Constanta la Gdansk si calea ferata Rail-2-Sea, parte din strategia militara de consolidare a Flancului Estic, au fost readuse in discutie cu ocazia semnarii unui memorandum intre cele doua state.
Vineri, 9 octombrie
2020, ambasadorul Statelor Unite in Romania, Adrian Zuckerman, a anuntat ca vor
incepe proiectele unei autostrazi si a unei cai ferate de la Constanta la
Gdansk, parte din strategia militara de a consolida Flancul Estic pentru
deplasarea trupelor NATO si a exporta tehnologie americana.
Autostrada de la
Constanta la Gdansk, in Polonia, face parte dintr-un proiect mai mare, numit Via
Carpatia, care ar urma sa lege marile Baltica, Egee si Neagra. Proiectul
promovat de polonezi ar crea un coridor de transport din partea de nord a
Europei spre sud, prin Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, Romania, Bulgaria
si Grecia, ca o noua conexiune de autostrada intre nordul si sudul Europei,
integrand sistemul de transport al statelor participante.
O mare parte din
traseul Via Carpatia din Romania se suprapune retelei trans-europene de
transport (TEN-T), un proiect al Uniunii Europene ce prevede crearea unei
retele complete de transport auto, feroviar si naval, format din autostrazile
A1 si A2 (Curtici - Arad - Sibiu - Bucuresti -
Constanta), finantate deja prin imprumuturi si fonduri nerambursabile de la UE.
Pe teritoriul romanesc, Via Carpatia are traseul Oradea - Arad - Timisoara -
Lugoj - Sibiu - Bucuresti - Constanta. Pentru ca acest traseu sa fie complet la
profil de autostrada, in acest moment lipsesc autostrada Oradea - Arad,
tunelele de pe A1, lotul 3 din Lugoj - Deva, A1 Sibiu - Pitesti si A0 Nord sau
A0 Sud, explica Mihai Alexandru Craciun, fondatorul asociatiei "Construim Romania".
Banii americanilor
oferiti drept imprumut ar putea fi folositi pentru construirea autostrazilor
Oradea-Arad si Lugoj-Calafat, precizeaza Craciun, intrucat restul tronsoanelor
sunt deja in licitatie sau constructie. Calea ferata mentionata in
memorandumul de intelegere dintre Banca de Export-Import (EXIM) a Statelor
Unite ale Americii si Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri din
Romania face si ea parte dintr-un proiect mai mare, numit Rail-2-Sea, ce
urmareste construirea unei linii de cale ferata cu dubla utilizare
civila-militara intre portul Gdansk si portul Constanta. Acest proiect are ca
obiectiv principal modernizarea unor coridoare feroviare atat pentru utilizarea
comerciala, cat si pentru transportul rapid al fortelor si echipamentelor
militare pe teritoriul Romaniei, cu o lungime totala de 3.663 de kilometri,
intre portul Gdansk si portul Constanta care va traversa patru state: Republica
Polona, Republica Slovaca, Ungaria si Romania, explica Minsiterul
Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor din Romania.
In ceea ce priveste
proiectul Rail-2-Sea, este vorba de tronsonul Curtici - Arad - Timisoara, urmat
de Magistrala 900 (Timisoara - Drobeta Turnu-Severin - Craiova - Bucuresti),
Centura Feroviara Bucuresti si apoi de Magistrala 800 Bucuresti - Constanta.
"(Finantarea
americanilor - n.r.) inseamna bani in plus pentru proiecte pe rutele acestea,
dar Romania a schimbat ruta, din 2019, pentru calea feroviara, pe jos,
Timisoara-Craiova-Bucuresti, tocmai pentru ca cealalta este deja finantata.
Deci, se poate finanta magistrala Timisoara-Bucuresti, care este cam vai de ea
si racordul Craiova - Calafat, care trebuie reabilitat. Podul nou de la Calafat
nu este racordat cum trebuie, iar linia ferata este distrusa si impune o viteza
mica de circulatie a trenurilor", a explicat Craciun pentru Ziare.com.
Finantare cu semnul intrebarii
EXIM a
anuntat ca poate finanta cu 7 miliarde de dolari
dezvoltarea proiectelor de energie si infrastructura, potrivit memorandumului
de intelegere dintre Banca de Export-Import (EXIM) a Statelor Unite ale
Americii si Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri din Romania.
Deputatul Catalin
Drula, membru in Comisia de Transporturi si Infrastructura, cere cateva
explicatii referitoare la finantarile care ar putea sa fie acordate.
"Salut
intentia si interesul Statelor Unite pentru infrastructura in Romania. Sunt
necesare niste clarificari in legatura cu statutul acestei finantari. In timp
de Uniunea Europeana ne da fonduri nerambursabile, inteleg, din informatiile
publice, ca in acest caz este vorba de imprumuturi. Sunt si acestea o metoda de
finantare, dar cu restrictii mult mai mari, din punct de vedere bugetar, avand
in vedere obiectivele de deficit bugetar pe termen mediu si alte constrangeri
prin care gradul de indatorare al Romaniei trebuie sa ramana la un anumit
nivel", a declarat liderul deputatilor USR.
Mihai Craciun, de
la asociatia "Construim Romania, ridica si el un semn de intrebare in
legatura cu finantarea americana, care ar trebui sa se realizeze exclusiv cu
firme americane.
"Nici mie nu
imi este clar cum este finantare, pentru ca sunt contradictorii cele doua
finantari. Pentru finantarile europene trebuie sa fie licitatia internationala,
deschisa, in timp ce pe finantarea americana trebuie sa fie fix firme
americane. Probabil le vor imparti in tronsoane, un tronson cu bani americani,
unul din fonduri europene, iar unul din bani de la buget,", spune Craciun.
Initiativa celor Trei Mări
Via Carpatia si
Rail-2-Sea fac parte din proiectul "Initiativa celor Trei Mari", o
platforma politica a statelor membre ale Uniunii Europene, care are ca scop
stimularea cooperarii din regiune, accelerarea proceselor de dezvoltare si
modernizarea a infrastructurii.
Initiativa celor
Trei Mari include 12 state membre ale Uniunii Europene de-a lungul unei axe
nord-sud, de la Marea Baltica pana la Marea Adriatica si Marea Neagra,
respectiv: Austria, Bulgaria, Croatia, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania,
Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Ungaria.
Dupa anuntul
americanilor, Ministrul Transporturilor Lucian Bode nu a oferit explicatii in legatura cu posibila sursa
de finantare, dar a declarat ca fondurile de investitii vor sustine aceste
proiecte.
"Salut
initiativa Statelor Unite ale Americii - partenerul nostru strategic, care, prin
vocea ambasadorului sau la Bucuresti, si-au exprimat dorinta de a sprijini
Romania pentru dezvoltarea economica, energetica si acum si cea a
infrastructurii rutiere si feroviare. Eforturile si seriozitatea noastra incep
sa dea roade. Cele doua proiecte importante Rail-2-Sea si Via Carpatia vor
primi un sprijin important pentru dezvoltarea infrastructurii care sa lege
Constanta, de la Marea Neagra, cu Gdansk, de la Marea Baltica. Aceste proiecte
de infrastructura vor fi un real beneficiu pentru economiile statelor
partenere, dar si pentru economiile din regiune. Ambele proiecte, atat
Rail-2-Sea cat si Via Carpatia, implica atragerea de fonduri private. In acest
context, anuntul administratiei americane nu poate decat sa incurajeze
fondurile de investitii sa sustina aceste proiecte", a declarat Lucian
Bode.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu