Pentru o Americă fără Traian Băsescu
Aparent, la Washington, după mai
bine de şapte ani, învoiala Băsescu – SUA merge netulburată înainte. Oferta sa
pentru instalarea în România a scutului antirachetă american, miile de soldaţi
trimişi în Irak şi Afganistan, monitorizarea terorismului internaţional,
facilităţi aero şi portuare acordate militarilor americani, sprijinul pentru
iniţiativele diplomatice ale Statelor Unite în Est, toate acestea au făcut ca
popularitatea lui să se menţină în cercuri ale birocraţiei politice din
Capitala Americii şi se pare că, acolo, nu se ia în calcul, încă, o înlăturare
a personajului înainte de 2014. La fel pe centura oraşului, la Pentagon şi în
comunitatea de informaţii.
Evident, la Bucureşti, tot după mai bine de şapte ani, lucrurile stau diametral
opus. Contractul Băsescu – România, ignorat cap-coadă de către primul, a fost
rupt în bucăţele de români, rezilierea lui oficială este o chestiune de timp,
de timp scurt. România este într-un faliment economic şi moral total,
preşedintele s-a prăbuşit pe penultimul loc în sondajele de popularitate, puţin
înainte de „alţii – 2%”. Simpatia populară a fost înlocuită de o ostilitate
deschisă, generalizată. De războiul tuturor împotriva unuia singur. Probabil că
nici Nicolae Ceauşescu nu a fost atât de singur în decembrie 1989, pe cât este
Băsescu astăzi, printre conaţionalii săi...
Dar,
falimentul intern al regimului de la Bucureşti nu este unic. O evaluare corectă
a prestaţiei lui Băsescu în beneficiul Washingtonului, de la instalarea sa la
Cotroceni şi până în momentul de faţă, dezvăluie o surpriză de proporţii, anume că serviciile oferite de
către preşedintele român americanilor le-au produs acestora, de şapte ani
încoace, mai mult ghinion şi mai multe pagube, decât avantaje. Războiul din
Irak, unde Băsescu a fost un „aliat special şi prieten personal” (Bush jr.), a
adus fostei administraţii acuzaţii de
hoţie şi corupţie, Americii acuze de unilateralism egoist, iar lumii un antiamericanism aproape globalizat. Apoi, cu
Băsescu în preajmă, piază rea de nădejde, administraţia actuală nu ştie cum să
împacheteze mai repede şi să plece din Afganistan, unde a devenit limpede că nu
poate câştiga niciodată. Tot pe mâna de lemn a lui Băsescu, „cel mai
convingător avocat al strategiei globale a Americii în regiunea Mării Negre” (?!, Bruce Jackson, komisar
neoconservator pentru Europa de Est, la 8 martie 2005), s-a ales praful de
încercările fostei administraţii Bush de a deschide Marea Neagră pentru
interesele petroliere şi portavioanele Americii. De asemenea, cu Băsescu păgubos
de serviciu (loser) al Washingtonului la Kiev şi Tbilisi, s-au dus pe Apa
Sâmbetei şi fostele iniţiative politico-diplomatice americane în spaţiul
ex-sovietic – „revoluţiile portocalii” din Ucraina şi Georgia, şi intrarea
acestor ţări în NATO. În ce priveşte monitorizarea teroriştilor internaţionali
în România, precum şi închirierea unor facilităţi la baza aeriană Kogălniceanu
şi în portul Constanţa, chiar a fost nevoie de înţelegeri cu un lider contestat
de peste 90% din populaţie şi cu guvernul său nepopular? Nu puteau fi ele obţinute cu un guvern normal, într-o ţară normală, prietenoasă istoriceşte cu America de 264 de
ani, de la întâlnirea lui Benjamin Franklin cu preotul Samuel Damian, venit din
Transilvania la Philadelphia? În
sfârşit, şi în ultima afacere politico-militară făcută de Băsescu cu Statele
Unite toamna trecută, anume scutul antirachetă american în România, a început
să se simtă mâna deocheată, legată cu blestem greu, a liderului român. În
sensul că, potrivit unor rapoarte de ultimă oră ale Pentagonului şi
Congresului, proiectul se confruntă de
pe acum cu întârzieri majore (2020!), depăşiri prohibitive de costuri şi
probleme tehnologice şi este deja pus în mod serios sub semnul întrebării. S-au
gândit la toate aceste risipe şi neîmpliniri strategice acei birocraţi
guvernamentali de la Washington şi din împrejurimile lui, care, de peste şapte
ani, ţin ca gaia maţu’ la prietenia, imunitatea şi impunitatea unui „aliat special”? „Special” în sensul că
aproape tot ce atinge, acasă sau afară, se duce de râpă.
De asemenea, s-a sesizat schimbarea dramatică din comentariile postate de cititori
la articole în presa românească privind relaţiile româno-americane, din 2004 şi
până astăzi? Pozitive, decente, exprimând aproape toate satisfacţie
şi speranţă în urmă cu ani, în prezent majoritatea lor sunt critici violente la
adresa lui Traian Băsescu, dar şi a SUA, ca partenere ale sale. De ce trebuie
să sufere, să se ducă în jos, imaginea Americii, de ce rămâne conectată stupid la
imaginea unui politician în cădere liberă în propria sa ţară?
Există
explicaţii pentru această împotmolire nefericită a părţii americane, ea ţine de
câteva neajunsuri şi grevează stăruitor prestaţia managementului politic de
după anul 2000. De atunci încoace, descumpănită de schimbările majore din lume
şi cu un început, se pare, de scleroză, America se străduieşte să conserve
trecutul apropiat, vremea când nimeni şi nimic nu-i contesta leadershipul
mondial, mai degrabă decât să investească în viitor. Acesta este primul motiv
pentru care Băsescu, fosila vie a unei politici externe americane îndepărtate –
opt ani sunt o perioadă de timp foarte lungă pentru evoluţiile extrem de rapide
actuale – este încă un partener „în viaţă” pentru unii funcţionari
guvernamentali de la Washington. Apoi, a doua pricină a longevităţii sale în
graţiile câtorva birocraţi politici şi militari din D.C. este că acestora nu
prea le pasă de lumea exterioară, nu ştiu multe despre ea, par să fi fie
victimele mai vechi ale demagogilor de la posturile Fox de radio şi de
televiziune, şi nu se omoară să-şi amintească nici măcar de experienţa trecută
a Americii. Au uitat momentele când aceasta a renunţat la prietenia cu lideri
detestaţi de propriile lor popoare, după ce a văzut că are de-a face cu Constituţii
democratice terfelite, regimuri antipopulare, terorism civic, dosare politice
şi procese trucate contra liderilor naţionali ai Opoziţiei, societăţii civile
şi ai sindicatelor, cu cenzură, represiune brutală şi fraude electorale.
În
aceste momente, cursul evenimentelor politice din România ia o cotitură
radicală. Este o chestiune de puţine zile şi săptămâni, ca Opoziţia să-şi
asigure controlul Parlamentului, guvernarea şi victoria în alegerile pentru
administraţiile locale. Şi apoi să se decidă împreună cu toţi românii,
democratic şi constituţional, soarta preşedintelui. Iar acei birocraţi politici
şi militari de la Washington, menţionaţi mai devreme, ar face bine dacă ar sta
deoparte...
La
Bucureşti, un preşedinte habar nu are de cuvintele rostite de Abraham Lincoln
acum 150 de ani: „...această naţiune, în grija Domnului, va cunoaşte libertatea renăscută,
iar guvernul, al poporului, prin popor şi pentru popor, nu va pieri de pe
Pământ”. La Washington, nimeni, absolut nimeni nu trebuie să renunţe, sau să
risipească drepturile sale din naştere şi valorile tradiţionale ale Americii,
aşa cum au fost ele înscrise de un mare preşedinte în „Adresa de la
Gettysburg”. Din respect pentru imaginea Americii, pentru propriile lor
persoane şi pentru poporul român, prieten.
Radu
Toma