CNSC
Forţa a 3-a
în
România
I
Forţa a 3-a – CNSC din România
la
alegerile europarlamentare
mai 2014
Recenta încercare eşuată a Uniunii
Europene, de instalare a unui parteneriat estic în apropierea imediată a
Federaţiei Ruse, a generat cea mai puternică destabilizare a establishment-ului
geo-politic regional de după căderea comunismului. Cu un potenţial la fel de
exploziv, de conflicte economice, etnice şi religioase, „butoiul cu pulbere”
din Balcani s-a rostogolit către Est, după exact 15 ani de la războiul din
Iugoslavia. Criza profundă, generalizată, din Ucraina – politică, economică,
socială şi interetnică – este abia la început de drum, experţii estimează că va
dura cel puţin 10 ani, cea din Republica Moldova continuă din 1990-91, deocamdată
în forme neviolente, ambele pot avea consecinţe imprevizibile, nemaiîntâlnite,
mergând până la modificarea frontierelor României de după Al Doilea Război
Mondial – peste 1.300 km de graniţe estice, cu Ucraina şi Rep. Moldova, cele
mai lungi dintre toate statele UE – şi la reconfigurări demografice majore.
Acest „seism” violent, structural, cu victime omeneşti şi pagube materiale, provocat
la propriul ei limes răsăritean de
către o Uniune Europeană în derivă, fără experienţă, planificări, strategii şi soluţii
de avarie în politicile externe şi înghiontită de la spate de partenerul
transatlantic; confruntarea inevitabilă cu consecinţele erorii de la Vilnius
şi, nu în ultimul rând, absenţa tonelor de bani de care au acum disperată
nevoie noua guvernare şi „democraţia maidaneză” cu componente neonaziste şi
antisemite de la Kiev, în faliment total, toate de mai sus laolaltă încep să
aibă un impact negativ asupra agendei comunitare pe 2014, inclusiv alegerile apropiate
pentru Parlamentul Europei. Impactul negativ menţionat este vizibil îndeosebi
în cazul României, la mai puţin de trei luni rămase până la votul de la 25 mai,
ţintele şi spiritul euroscrutinului, avute în vedere de centrala pan-europeană,
sunt ignorate de politicieni şi publicul român, iar obiectivele şi interesele candidaţilor
şi ale partidelor româneşti rămân strict locale. „Deficitul” decizional şi
comunicaţional pe verticala Uniunii este manifest, dialogul preelectoral
Bruxelles-Bucureşti este unul de surzi.
*
* *
Lansată, din nefericire, în atare
condiţii nefavorabile, dezintegratoare, reforma alegerilor europene pe care
Bruxellesul şi-a propus-o pentru 2014, urmăreşte europenizarea alegerilor şi
introducerea listelor transnaţionale prin: centrarea campaniei electorale
pe subiecte europene; un program electoral comun pentru partidele
naţionale aparţinând aceluiaşi partid politic european; o campanie
naţională integrată partid european-partide naţionale membre, în vederea
obţinerii de fonduri; liste transnaţionale cu un candidat comun pentru
preşedinţia Comisiei Europene propus tuturor partidelor naţionale membre ale
unui partid european şi alegerea lui printr-o campanie pan-europeană paralelă
cu campania pentru alegerea candidaţilor naţionali; sigla
partidului european din care face parte în dreptul fiecărui candidat de pe
buletinele naţionale etc. Dar, toatea acestea par de pe acum, la mai bine
de două luni până la urne, să rămână o provocare sortită eşecului. Aşa după cum
la toate electoralele euro de la 1979 încoace, alegerea directă a Parlamentului
European nu a reuşit să şteargă percepţia deficitului de legitimitate a
deputaţilor europeni – iar acest lucru este dovedit de scăderea constantă a
prezenţei la vot a populaţiei europene – la fel reforma şi măsurile menţionate
nu vor îndrepta decisiv lucrurile. Vom consemna, mai degrabă, încă o amânare a
unui deznodământ scrutat cu pesimism de mulţi responsabili şi politicieni
vest-europeni de marcă, însuşi preşdintele Consiliului European, Van Rompuy,
afirma în octombrie trecut, că europarlamentarele 2014 vor fi “extrem de
dificile” din pricina unor mutaţii majore în starea opiniei publice europene,
iar actualul preşedinte al Franţei, François Hollande declara că viitorul
Parlament European ar putea “să fie alcătuit în mare parte din antieuropeni”.
Pericolul cel mai mare, definit ca o
mişcare de protest împotriva Unuinii Europene şi de opoziţie faţă de integrarea
europeană, rămâne însă euroscepticismul, acesta a câştigat în ultimii doi ani
zeci de milioane de simpatizanţi, pe tot continentul, pe măsură ce Bruxellesul
a luat tot felul de măsuri de austeritate, în încercarea de a salva moneda şi
zona euro. Pe teme radicalizate (imigraţie ilegală, fraudarea statului de
asistenţă socială etc.) votanţi din majoritatea statelor membre migrează către
extremele spectrului politic; „bomba cu fragmentare”,
antiimigraţionistă, elveţiană, a explodat şi s-a împrăştiat în toate
direcţiile, iar în jurul Elveţiei, în toate direcţiile, este UE; recent Frontul
Naţional din Franţa (FN) s-a plasat pe primul loc în intenţiile de vot la
alegerile europene, cu 24%. În multe alte locuri se cere tot mai insistent
reducerea puterii de decizie de la Bruxelles, sau chiar desfiinţarea instituţiei
europene. În orice caz, sondajele de opinie realizate în ultima vreme, inclusiv
Gallup, arată o diferenţă mai mare decât în anii trecuţi, între intenţia de vot
în cadrul alegerilor europene şi cea de la alegerile locale. Golite de miză
pentru electorat, primele sunt lipsite de atenţia mass-media, distanţa dintre
cetăţeni şi deputaţii lor europeni este tot mai mare, cu atât mai mult cu cât,
deocamdată, alegerile pentru Parlamentul European nu determină formarea
executivului UE, componenţa acestuia nu este legată de majoritatea din PE, cum
este cazul alegerilor naţionale. Alegătorului român şi nu numai, de multe ori
un om simplu, fără prea mare cultură politică şi fără dorinţa de a pricepe şi
a-şi încărca mintea cu diferenţele de funcţionare dintre instituţiile
politico-administrative locale şi cele europene, i se cere prea mult. Reformarea
politică şi economică explicită, profundă şi grabnică a UE este primul imperativ
al Bruxelles-ului, dacă acesta doreşte să aibă un partener şi un susţinător în fiecare
european, şi dacă urmăreşte salvarea Uniunii. Căci altfel, s-au putea întâmpla
astfel, după cum spunea la 21 noiembrie 2013 – referindu-se la taxe, impozite,
austeritate, poveri şi imunităţi fiscale, europeni privilegiaţi şi europeni de
rând – la Strasbourg, în plenul Parlamentului European, europarlamentarul
independent britanic Godfrey Bloom: „...Întreaga Comisie (Europeană) şi
birocraţii din Comisie nu plătesc taxe şi impozite. Voi (europarlamentarii) nu
plătiţi taxe şi impozite ca şi restul cetăţenilor. Voi aveţi tot felul de
avantaje şi legi speciale. Voi sunteţi cei mai mari evazionişti fiscali din
Europa, şi totuşi staţi aici şi daţi lecţii altora! Ei bine,
oamenii din Uniunea Europeană încep să înţeleagă. Vă veţi trezi că
euroscepticii vor deveni din ce în ce mai numeroşi. Şi să vă mai spun ceva:
când popoarele îşi vor da seama de ceea ce sunteţi, nu vor avea nevoie de mult
timp să ia cu asalt acest Parlament şi să vă spânzure. Şi vor avea
dreptate!”...
*
* *
Nimic din toate acestea nu au ecou în
România, în cadrul dialogului de surzi Bruxelles-Bucureşti cu ocazia alegerilor
europarlamentare mai 2014. Cu excepţia unei declaraţii ocazionale a unui
candidat USD, referitoare la promovarea politicilor social-democrate în Europa
de către viitorii europarlamentari ai alianţei PSD-UNPR-PC, în rest domneşte o
tăcere desăvârşită în ce priveşte vreo intenţie locală de aprobare/susţinere/promovare a
europenizării alegerilor, a reformelor anunţate de Bruxelles. În obsedantă
continuare, „capul de afiş” este acoperit de eternele intrigi şi calcule
politice, de coaliţii vechi şi noi, recalculări de procente, scoruri; scrutinul euro
nu este decât o simplă unitate de măsură pentru recalibrarea politicilor
locale, iar succesul, sau eşecul din mai este estimat ca un argument pro, sau contra privind persoane şi strategii
la prezidenţialele din noiembrie şi chiar pentru mizele politice din 2016. S-au
publicat liste de criterii pentru un fotoliu de europarlamentar, o înşiruire de
formulări sforăitoare (integritate neştirbită, fluenţă şi experienţă în
două-trei limbi de circulaţie, măiestria de a crea consens, foste activităţi
politice internaţionale etc.), care au stârnit, probabil, râsul general. Într-o
Românie a chilipirului şi învârtelilor din bugetul Statului, ele au trecut, cu
siguranţă, neobservate pe lângă veştile cu adevărat „bune”, cum că, printr-o
ordonanţă de urgenţă a Guvernului, primarii au primit mână liberă să cumpere
mobilier pentru alegeri cu bani de la buget; consumul de
carburanţi şi serviciile de telefonie pentru autorităţile locale au fost
suplimentate cu 50% în perioada martie-mai 2014, iar Autoritatea Electorală a
primit un milion de euro, pentru a achiziţiona un soft nou (deşi cel „vechi”, din
2012, bine mersi funcţionează) întrucât numărul de mandate în PE pentru Romania
a scăzut de la 33, la 32 şi, pe cale de consecinţă, acestea trebuie renumărate cu
exactitate (?!?) Alte ştiri de profil ne spun că, pe piaţa “neagră” a
partidelor, un loc eligibil de europarlamentar costă 500.000 euro; dreapta este
la pământ, spartă în şase formaţiuni care se vor bate pe acealaşi culoar pentru
PE, toţi candidaţii ei au probleme de popularitate şi acceptare, fiica
preşedintelui se gândeşte să candideze şi să câştige din nou, mai ales acum, după
ce s-a clasat prima pe lista parlamentarilor români europuturoşi (no reports,
no projects, no questions, no signed statements or resolutions, no nothing whatsoever
în cei cinci ani petrecuţi la Bruxelles, OK?), un PDL fantomatic reprezentat de
şi mai fantomaticul Theodor Stolojan s-ar alia printr-un fel de absorbţie cu un
PNL fără Antonescu; se aşteaptă o prezenţă la vot şi mai redusă decât cea din
2009, de 27%, în sfârşit, 90% dintre români nu ştiu că vor avea loc alegeri
europene, iar 27% nu cunosc niciun europarlamentar român. Toate acestea se
întâmplă într-o Românie aparent uitată de proprii săi oameni obişnuiţi, sau
lideri, dar nu şi de Bruxelles, unde s-a anunţat recent că această ţară se află
pe ultimul loc în UE la standardul de viaţă, şi că riscul de sărăcie a ajuns la
41 %, aproape dublu faţă de media europeană.
*
* *
Luând cunoştinţă de condiţiile interne
şi internaţionale existente acum, în preajma alegerilor pentru Parlamentul
Europei, analizându-le şi preocupat fiind de afirmarea şi asigurarea
intereselor tuturor românilor în viitorul for legislativ al Europei unite,
Consiliul Naţional al Societăţii Civile a luat hotărârea istorică de sprijini un număr de candidaţi independenţi
la scrutinul euro din mai anul acesta, cei care susţin şi aderă fără rezerve la
obiectivele naţionale şi europene ale CNSC, precum şi la reforma alegerilor pentru
PE, inţiată de Bruxelles: restaurarea democraţiei parlamentare în România,
debăsificarea structurilor de putere ale Statului, reabilitarea dialogului
social şi dreptul Societăţii Civile de a monitoriza şi aviza deciziile şi
măsurile cu caracter general, care privesc populaţia; implementarea tuturor
propunerilor Societăţii Civile organizate în CNSC în ce priveşte munca,
Parteneriatul Social, economia şi avuţia ţării, mediul învăţământul şi cultura,
sănătatea şi asistenţa socială, administraţia publică, pensiile civile şi
militare, transporturile, energia etc.; de asemenea europenizarea şi
transnaţionalizarea mecanismului electoral pan-european.
Forţa a 3-a – CNSC porneşte de la
premisa corectă, că toţi candidaţii europarlamentari români din trecut şi prezent
reprezintă numai interese şi puncte de vedere ale partidelor politice aflate în
spatele lor, că niciunul dintre ei nu a fost şi nu este susţinut nemijlocit de
către societatea civilă românească, că nu are experienţa acesteia şi nu va
promova în PE dezideratele ei legitime, că nu va beneficia nici la scrutinul
următor, în mai, de suportul vreunei organizaţii civice. În consecinţă, luând
act de incapacitatea liderilor politici de a produce cu adevărat „dreptatea
până la capăt”, constatând că alegerile europarlamentare au devenit
pretutindeni, de la stânga, la dreapta lumii politicianiste, o afacere de
familie, conştientizând necesitatea de a recupera dreptul la exprimarea voinţei
cetăţenilor, societăţile civice din România organizate în Forţa a 3-a – CNSC
vor desemna şi susţine proprii candidaţi la alegerile pentrru PE, personalităţi
independente, sau înscrise pe lista unui partid nou, care nu a participat în
ultimii 24 de ani la guvernarea ţării. Aceasta este calea prin care Societatea
Civilă din România înţelege acum, la prima sa participare la alegerile pentru
Parlamentul Europei, să contribuie cu cele 4,5 milioane de voturi ale membrilor
săi la reformarea Electoralei europarlamentare şi la transpunerea în viaţă a prevederilor
Tratatului de la Lisabona modificând modalitatea de alegere a Preşedintelui
Comisiei Europene.
Parafrazând-o pe Louise Weiss, decana
de vârstă a primului Parlament European ales direct, în 1979, spunem şi noi că, prin prezenţa sa la alegerile europarlamentare 2014, Consiliul Naţional al
Societăţii Civile, Forţa a 3-a a României, şi-a asumat, faţă de toţi românii, sarcina
post-decembristă cea mai importantă, uitată de toţi politicienii, toate
partidele şi toate administraţiile: „să producă europeni” aici, în această
ţară.
II
Forţa a 3-a:
o realitate istorică
şi
globalistă
Simbol etern al
reînnoirii, primăvara, primăvara lui 2014 constituie momentul istoric al
apariţiei pentru prima oară în România, a unei forţe publice noi, o forţă a
societăţilor civice grupate în Forţa a 3-a – Consiliul Naţional al Societăţii
Civile, o organizaţie independentă, fără nici o afiliaţie cu vreunul din
partidele de la conducerea ţării, sau din opoziţie.
Apărută mai demult în alte părţi, ca o
alternativă a vocii şi acţiunii publice, de multe ori a străzii, la guvernări
rezultate din confruntări electorale pe liste de partide, forţa societăţii
civice, Forţa a 3-a, este prezentă şi activă, de decenii, în multe ţări ale
lumii. A fost şi a rămas, în numeroase cazuri, produsul unor iniţiative sau
scindări în sânul unor grupări politice, alteori şi-a păstrat „puritatea”
civică, a aparţinut oamenilor obişnuiţi, străzii, societăţii, şi nu
politicienilor. În continuare, aducem în atenţie prezenţa şi evoluţia trecută
sau actuală a Forţei a 3-a în lume, precum şi opiniile unor personalităţi,
experţi, activişti, politicieni, instituţii specializate, publicişti celebri şi
organizatori de marcă ai societăţii civile globaliste.
În Anglia,
Forţa a 3-a este una politică şi există, în fapt, din 1988, atunci când
Partidul Liberal s-a unificat cu Partidul Social Democratic şi au format
Partidul Liberal Democrat (PLD). La alegerile generale din 2010, PLD a câştigat
57 de locuri în Parlament şi, pentru prima oară, a intrat în coaliţia de
guvernare, cu Partidul Conservator. În programul lor, liberal democraţii au cerut
reforme adânci, constituţionale şi politice, inclusiv modificarea sistemului de
vot la alegerile generale, abolirea Camerei Lorzilor şi înlocuirea ei cu un
Senat ales, de 300 de membri, un mandat de cinci ani pentru Parlament etc.
În ultimele decenii, o contribuţie
importantă la creşterea forţei PLD au avut-o membrii de rând ai partidului, dar
ascensiunea grupării a avut şi alte cauze, cum au fost prestaţia politică slabă
a conservatorilor şi laburiştilor, „migrarea” către PLD a unei părţi dezamăgite
a electoratelor conservatorilor şi al laburiştilor etc. Totuşi, experţii sunt
de părere că „jucătorii” de bază, cei care au împins PLD la performanţele
actuale, sunt membrii simpli ai partidului, cei care şi-au sacrificat viaţa
personală, familiile şi micile afaceri, pentru a milita şi a face o campanie
extraordinară pentru partid în rândurile populaţiei, în zilele campaniei
electorale generale.
În orice caz, PLD este interesant
pentru populaţia britanică, deoarece vine cu un program solid de justiţie
socială, cu propuneri de reducere a impozitelor mult mai atractive decât ale
rivalilor lor politici, sunt mai pro-europeni ca aceştia, mai radicali în ce
priveşte protecţia mediului, mai angajaţi politic faţă de apărarea şi
promovarea libertăţilor civile.
În ce priveşte
trecutul istoric al Forţei a 3-a din Anglia, este interesant de spus că, după
marea lor victorie electorală de la 26 iulie 1945 – surpriză de mari proporţii,
învinsul a fost Winston Churchill,
celebrul lider al Angliei în Al Doilea Război Mondial – laburiştii au lansat o
iniţiativă de politică externă, potrivit căreia „rolul istoric” al Marii
Britanii era să devină „Forţa a 3-a” în politica mondială, adică un element de
echilibru între cele două superputeri, SUA şi URSS. A apărut o
mişcare a Forţei a 3-a, un grup politic denumit „Stai pe Stânga”,
întemeiat de aripa de stânga a laburiştilor, grup care s-a pronunţat pentru
coagularea unui bloc coerent al ţărilor vest-europene, independent de cele două
superputeri, şi care a cerut o libertate de mişcare sporită faţă de aliatul SUA
şi de sistemul capitalist american, considerat
un pericol pentru socialismul britanic postbelic. Grupul a devenit foarte
popular şi a propus o soluţie politică „la mijlocul drumului” între capitalismul
american şi comunismul sovietic, a atras numeroşi social- democraţi. Apoi, după
căderea comunismului şi până astăzi, în urma sa a rămas o idee şi o realitate:
conflictul şi disputa doctrinară din interiorul sistemului capitalist, dintre
neoliberalismul american şi democraţia socială europeană, adică disputa actuală
de fond dintre America şi Europa strânsă în UE. Este ciudat
faptul că lecţia peste timp a Forţei a 3-a britanice de imediat de după
război, anume că drumul corect al ţărilor Europei este democraţia socială, un
drum ferit de excesele capitalismului de tip american, dar şi de constrângerile
unui regim totalitar, a fost confirmată de istoria modernă europeană.
Experienţa ultimilor 70 de ani ai Europei, Vest şi, în egală măsură, Est, i-a
dat dreptate.
Forţa a 3-a ca partid sau alianţă de grupări politice, a fost o obsesie în Franţa după Al Doilea Război Mondial,
şi până astăzi. La Troisième Force (LTF) a
fost o coaliţie care a condus Franţa între 1947-1951 şi s-a opus stângii
(comuniştii) şi dreptei (mişcarea gaullistă). Apoi, ideea revigorării Forţei a 3-a ca forţă politică între
centrul-stânga şi centrul-dreapta a revenit, periodic, în ultimii 60 de ani,
prin socialistul Gaston Defferre şi radicalul Jean Jacques Servan-Schreiber în
anii ’60 şi, în continuare, în anii ’70 şi ’80 prin preşedinţii Valéry Giscard d’Estaing
şi François Mitterand. Recent, a încercat să realizeze coagularea la centru a
unei Forţe a 3-a politice franceze
François Bayrou şi a sa Mişcare Democratică (MoDem), un partid de centru
înfiinţat în 2007.
Dar, după electorala prezidenţială din
primăvara lui 2012, experţii consideră că o Forţă a 3-a nouă şi relativ stabilă
a apărut în Franţa, anume Frontul Naţional de extremă dreapta, a lui Marine Le
Pen. Succesul ei electoral – locul 3 în turul 1 al prezidenţialelor, cu 17,9%,
după Hollande şi Sarkozy – precum şi poziţia solidă ce şi-a adjudecat-o în
peisajul politic francez, se datorează unui electorat deziluzionat de politica
şi politicienii tradiţionali, „prea bine şi prea de multă vreme înfipţi” pe
scena politică franceză. În clipa de faţă, cu 24%, Frontul Naţional este pe
locul I în preferinţele electoratului francez la alegerile europarlamentare din
mai.
Forţa a 3-a din Italia, cu numele de „Mişcarea 5 Stele” (M5S), este un partid
politic lansat de Beppe Grillo, un comedian italian şi un blogger cunoscut, şi
Gianroberto Casaleggio, la 4 oct. 2009. Este o formaţiune politică creată ca o
alternativă naţională la toată clasa politică italiană, dreapta, stânga şi
centru, cu un program populist, ecologist, anti-UE, eurosceptic şi care susţine
reformarea radicală a clasei politice în Italia. M5S promovează democraţia
simplă, directă (referendumuri, iniţiative populare şi sondaje de opinie
naţionale), accesul liber la internet şi condamnă corupţia.
La prima sa apariţie la urne, la
alegerile regionale din 2010, M5S a obţinut rezultate foarte bune în cinci
regiuni, la fel, la alegerile locale din 2012 a avut performanţe bune în Nord, şi-a instalat primarii la Parma şi
în alte patru oraşe. După alegeri, partidul s-a menţinut constant în sondajele
de opinie la aprox. 20%. A avut un succes important în Sicilia.
Partidul a crescut foarte mult pe internet, ca un blog
anti-sistem al lui Beppe Grillo. Strategul, atât din spatele blogului – cel mai
popular loc de întâlnire din e-lumea italiană – cât şi al
partidului, este un executiv superprofesionist de marketing şi comunicare,
menţionat anterior, Gianroberto Casaleggio. Web site-ul www.meetup.com este „sediul central” al
acestui partid cu „uşile deschise” 24 h/zi 7 zile/săptămână,
pentru toţi membrii săi. Un lucru este, de asemenea, cert, anume
că succesul M5S, a F3 italiene, a
fost legat nemijlocit de evoluţia crizei din zona euro şi de impactul ei asupra
Italiei.
În Austria,
după Al Doilea Război Mondial şi, mai ales, după proclamarea statutului de
neutralitate perpetuă a ţării (1955), câteva iniţiative au urmărit crearea şi
menţinerea unei forţe politice independente, Forţa a 3-a austriacă. Anton Reinthaler, un politician de dinainte de război,
membru al Partidului Nazist Austriac şi ministru al Agriculturii în 1938-39, a
devenit în 1956 preşedinte al Partidului Independenţei (FPÖ), pentru următorii
trei ani, cu puţin înainte de moartea sa, în 1959. A promovat energic
transformarea acestui partid de dreapta în Forţa a 3-a politică a Austriei, FPÖ a obţinut
voturi în special de la tineret şi muncitori. Partidul a luat permanent poziţie
contra emigranţilor, a islamicilor şi a Uniunii Europene şi a crescut enorm
după ce fostul Jörg Haider, xenofob şi antisemit, a preluat conducerea lui, în
1986 şi a obţinut 27% din voturi la alegerile din 1999. Ca rezultat al intrării
FPÖ la guvernare, UE a impus Austriei sancţiuni (simbolice), revocate după
şase luni, la fel SUA şi Israelul au redus contactele lor cu Viena. FPÖ a rămas
la guvernare după alegerile din 2002, până în 2006. Partidul a performat bine,
a obţinut în septembrie 2008, la alegerile pentru Consiliul Naţional al Austriei
(Parlamentul), 17,54% din voturi şi 34 de locuri, pe locul trei după PSD şi
Partidul Popular Austriac. Haider a murit după o lună, în
oct. 2008, într-un accident auto.
Tot la
alegerile din sep. 2008 un succes important a obţinut o altă Forţă a 3-a austriacă, Alternativa Verzilor, cu 10,4% din voturi şi 20 de locuri în
Parlament. Este o grupare politică de stânga, cu un program concentrat asupra
problemelor mediului înconjurător şi ale justiţiei sociale. „Verzii” sunt puternici
în zonele urbane, inclusiv la Viena (22% din voturi). Partidul a atras şi
continuă să atragă intelectuali liberali de stânga şi grupul tânar de
populaţie, de 18-30 ani. Experţii insistă că Alternativa Verzilor este o grupare de stânga, întrucât este
percepută ca fiind anticapitalistă, pentru că foloseşte o retorică
anticorporaţii şi este, în general, împotriva unui aşa zis mediu de afaceri „prietenos”. Se
pronunţă pentru politici mai degrabă regionale, decât naţionale, şi pentru
democraţia directă.
În anul 2012, la alegerile
pentru landuri din Germania
(regionale), s-a consemnat o modificare semnificativă a sistemului de operare
„clasic”, să spunem aşa, al partidelor politice, determinată de noile
preferinţe ale alegătorilor. Declinul
celor două partidelor „istorice”, creştin-democrat şi creştin-social (CDU şi
CSU), şi al social-democraţilor (SDP) a continuat, în paralel cu creşterea
rapidă a Verzilor (Bündnis 90/Die Grünen),
ca noua Forţă a 3-a din politica germană. Experţii explică această dinamică
nouă prin dezamăgirea provocată alegătorilor de politicile „uzate” ale mai
vechilor partide, dar şi din alte pricini, în primul rând a apariţiei unor noi
opţiuni structurale în preferinţele electoratului, satisfăcute de programul
politic modern, „la zi”, al Verzilor:
măsuri concrete, energice, pentru protecţia mediului, o politică internaţională
pacifistă, activă, anti-NATO, o opoziţie faţă de intervenţiile militare în
Kosovo, Irak, Afganistan etc., eliminarea energiei nucleare etc.
Verzii îşi trag originile din iniţiativele societăţii civile şi
mişcările sociale noi din vremea protestelor din anul 1968, dat şi din concepte
conservatoare. În prezent cei „4 stâlpi” ai fundaţiei ideologice a partidului Verzilor sunt: 1. justiţie socială; 2. viziune şi înţelepciune
ideologică; 3. democraţie de jos în sus, şi 4. fără violenţă.
Verzii au participat la guvernare în
perioada 1998-2002 (6,7% din voturi, 47 de locuri în Bundestag, verdele Joschka Fischer vicecancelar şi, apoi, ministru de Externe,
plus alţi doi miniştri verzi);
2002-2005 (87,6% voturi, 55 de locuri, 3 miniştri) şi, din 2005, după
instalarea lui Merkel, au intrat în opoziţie. Verzii sunt mai populari în zonele urbane, la Bonn, Berlin,
Stuttgart, Hamburg, Frankfurt, München etc. şi au primit cele mai multe
voturi de la grupul de populaţie 34-42 ani. Sunt mai puţin susţinuţi în
landurile fostei Republici Democratice Germane (fosta Germanie comunistă).
La sfârşitul lui iunie 2009, Gabor
Vona, liderul mişcării radicale naţionaliste Jobbik, din Ungaria, declara că partidul său a crescut şi a
devenit o „inevitabilă Forţă a 3-a” în arena politică din Ungaria. Mai adăuga
faptul că despărţirea clasică a spectrului politic, în drepta şi stânga, nu mai
există şi a propus o nouă viziune pentru identificarea forţelor politice – pro
şi anti-naţionale.
Întemeiat în 2003, de sărbătoarea
Crăciunului, după numai 6 ani, în 2009, Jobbik câştiga 3 locuri în Parlamentul European (14,7% din voturi, la
alegeri), iar în 2010 răsturna toate calculele, luând 47 de locuri în
Parlamentul Ungariei (12,18% din cele 386).
În general, presa occidentală şi
opozanţii a etichetat Jobbik drept o
grupare neofascistă, nazistă, rasistă, antisemită şi homofobă. Jobbik le-a răspuns, afirmând că este o
„mişcare conservatoare, un partid radical patriotic, şi creştin”, al cărui scop
principal este să apere „valorile şi interesele Ungariei”.
În momentul de faţă, ideologia sa este
descrisă drept populism de dreapta, naţionalistă, antielitistă şi virulent
critică a instituţiilor politice existente. Partidul cere autonomie teritorială
pentru secuii din România şi independenţa Ucrainei Transcarpatice – ca un
străvechi teritoriu maghiar. Jobbik critică şi respinge capitalismul
globalizat şi este împotriva investiţiilor străine în Ungaria. Vrea refacerea
Ungariei Mari, în formatul ante Trianon, pe seama Serbiei, Slovaciei, Ucrainei
şi României.
În 2007 Jobbik a creat organizaţia „Garda Maghiară”, în vederea întăririi
„apărării naţionale” şi pentru „menţinerea ordinei publice”, acţiuni sociale şi
de caritate, apărare civilă şi intervenţii în cazuri de dezastre naturale. Unii
au crezut că această organizaţie s-a dezvoltat independent şi că a apărut
riscul să scape de sub orice control politic, iar în iulie 2009 Curtea de Apel
a Ungariei a hotărât desfiinţarea ei.
În noiembrie 2012, un parlamentar al Jobbik,
Marton Gyöngyösi, a cerut
întocmirea unor liste cu evrei cetăţeni maghiari, care ar putea să „pericliteze
securitatea naţională a Ungariei”.
În Asia, Rusia este
considerată drept „Forţa a 3-a” între India şi China. Mai mult, la New
Delhi se estimează că Moscova şi nu SUA, sau alte puteri extraasiatice, este
singura capabilă să aducă echilibru şi stabilitate în disputa dintre China şi
India, ambele pornite pe calea cuceririi puterii globale. La reuniunea ţărilor din BRICS (Brazilia, Rusia, India,
China şi Africa de Sud), din martie 2012, de la New Delhi, s-a subliniat rolul
important al Rusiei în întărirea organizaţiei, în faţa ofensivei Occidentului,
în principal a Statelor Unite, către Asia şi Pacific. De asemenea, s-a relevat faptul că actuala cooperare
tehnico-militară a Moscovei cu ceilalţi membri BRICS inspiră optimism la
Beijing şi în Capitala Indiei, cele mai importante afaceri au fost achiziţia de către New Delhi a 120 de
avioane de luptă Suhoi SU-30 MKI şi 16 avioane din dotarea aeronavală,
cumpărate de la ruşi, plus 350 de tancuri T-90 S, precum şi producerea în comun
de aparate de luptă Suhoi din generaţia a 5-a, de rachete de croazieră aer-apă
etc. De altfel, Rusia este al doilea exportator de armament către India, China
şi restul Asiei, după SUA, cu 24% din livrările totale, şi 80% din importurile
totale ale Indiei, de cca. 7,34 miliarde de dolari.
Până acum, la
apariţia Forţei a 3-a – CNSC, în România
a fost ca la nimeni! Din fundul Asiei de Sud-Est şi până în mijlocul
Americii nu ai putut întâlni o lipsă mai mare de viziune faţă de ideea reformării
ca aici, nu a existat, nicăieri, o lipsă mai mare de curaj şi curiozitate faţă
de perspectiva unei călătorii pe o „Cale a 3-a”, fie ea la nivelul clasei
politice, fie al societăţii civile. De aproape un sfert de secol, societatea
românească relocată în capitalism, în Europa, este o societate împotmolită.
Ideea unei Forţe a 3-a naţionale a existat şi în România, autori
fără chemare, ameţiţi şi mistici, au văzut salvarea “României profunde” de
către o Forţă a 3-a autohtonă în luptă cu „balaurul consumerismului”, „opera”
lor de căpătâi (Ovidiu Hurdezeu şi Mircea Platon, A treia forţă: România profundă, Bucureşti, Ed. Logos, 2008) este o
aiureală perfectă, mâzgălită de doi „experţi” antiglobalişti şi „adepţi”
post-moderni ai lui Dostoievski, de pe Dâmboviţa... Alţii, politicieni, au
simţit cum a pornit să sufle vântul, au vorbit şi ei, pentru prima oară după
decembrie ’89, despre o posibilă altă cale, într-un editorial din influentul
ziar american „Huffington Post” premierul Victor Ponta spunea la începuturile
sale ca prim-ministru: „Este important ca guvernele (europene) să reevalueze şi
să ajusteze planurile lor economice... Există o nemulţumire populară în
continuă creştere, din cauză că măsurile de austeritate n-au reuşit să aducă
revenirea promisă. Cum şomajul continuă să crească, iar standardele de viaţă
scad, alegătorii din toată Europa au renunţat la guvernele actuale şi caută alternative”. Ceva mai „la
obiect”, un publicist intrat în politică îi chema, acum mai bine de un an, pe
români într-o mişcare civică. Iniţiativa sa a avut, însă, un „defect de
fabricaţie”, aceea că autorul uitase lecţia
Pieţei Universităţii, a străzii, anume că oamenii îngheţaţi de acolo, fără
apartenenţă politică, au respins categoric orice prezenţă sau imixtiune, a
oricărui politician sau partid politic, în demersul lor revendicativ şi
reformator. A uitat că societatea civilă românească refuză coabitarea cu vreo
ideologie şi partid politic, nici cu „băieţii răi” – adică băsiştii, nici cu
„băieţii buni” din USL, mai nou din USD şi nici cu alţii, de nici o culoare.
În ce priveşte o posibilă Forţă a
3-a la nivelul Uniunii Europene, Graham
Watson, liderul grupului liberal democrat din Parlamentul Europei în perioada
2002-2009 şi, din noiembrie 2011, liderul grupului european ALDE (Alianţa
Liberalilor şi Democraţilor pentru Europa), a stârnit un interes general şi o
dezbatere aprinsă, cu afirmaţia că liberalii europeni au devenit o „Forţă a
3-a” potenţială în Parlamentul de la Bruxelles şi, în general, în politica
europeană din secolul 21. Că ALDE este, în prezent, Forţa a 3-a europeană care
contestă ordinea bipolară tradiţională conservatori – socialişti la niveluri
naţionale, dar şi la nivel continental.
Watson consideră că, în primul deceniu
al acestui secol politicile liberale au avut un impact decisiv într-o serie de
probleme la nivelul UE, dar au consemnat succese şi în majoritatea statelor
membre ale Uniunii. În prezent, a afirmat el, potenţialul de creştere a Europei
liberale rămâne cel mai ridicat din ultimii 100 de ani.
Dincolo de Europa, în Australia, Partidul „Verzii
Australieni” este considerat a fi „Forţa a 3-a”. A fost de la apariţie, în
1992, un factor de echilibru în viaţa politică a ţării. Întemeietorul şi primul
său lider, Bob Brown, a fost cunoscut în 2003 pe plan internaţional pentru
poziţia sa dură faţă de războiul din Irak şi, personal, împotriva preşedintelui
Bush Jr.
Sistemul politic australian este
dominat, de multe decenii, de două partide, Partidul Australian al Muncii
(social-democrat) şi Coaliţia permanentă Liberal (centru-dreapta) Naţională,
liberal-conservatoare. Cu 11,8% din sufragii la alegerile din 2010, „Verzii”,
sunt al treilea partid politic al ţării, având 9 senatori (din 76) şi un
deputat (din 150) în Camera Inferioară. Sunt un partid de stânga, cu un
activism remarcabil în ce priveşte politica de protecţie a mediului.
Politicile „Verzilor” acoperă un spectru socio-economic
larg, de la ideologii, la afaceri externe, politici energetice etc., de exemplu: reforma taxelor
şi impozitelor, relaxarea legislaţiei drogurilor, protecţia animalelor, energii
alternative şi eficienţă energetică, închiderea centralelor nucleare, un nou
concept managerial şi protecţia resurselor de apă, extinderea transporturilor
publice şi construirea de trenuri transcontinentale de mare viteză, sistarea
programelor de noi construcţii hidroenergetice; abolirea
Organizaţiei Mondiale a Comerţului, a FMI şi a Băncii Mondiale, dacă nu se
găsesc soluţii pentru democratizarea lor; încetarea tratatului bilateral
de apărare comună cu SUA, dacă Washingtonul nu va accepta modificarea lui în
sensul respectării intereselor naţionale ale Australiei; opoziţie faţă
de războiul din Irak şi Afganistan, sprijin pentru mişcările de independenţă
din lume, inclusiv Palestina etc. Este cunoscută opoziţia lor faţă de hegemonia
şi politicile globaliste ale SUA, precum şi faţă de diktatul teritorial impus
de Israel palestinienilor.
De mai multe decenii, de la dobândirea
independenţei, în 1948, scena politică din India
a fost dominată de Congresul Naţional al Indiei, CNI, al familiei Ghandi, cu un
al doilea jucător politic Partidul Bharatiya Janata (PBJ). Dar, în ultimii ani,
lucrurile par a se fi schimbat. Experţii au sesizat că partidele mari,
naţionale, au bătut în retragere, cele regionale s-au întărit, alegătorii au
manifestat preferinţe noi, corupţia guvernanţilor a atins proporţii fără
precedent, iar toate acestea conjugate, zic ei, duc către schimbări majore în
peisajul politic al subcontinentului. Deja, încă din 2009 CNI a pierdut masiv
la alegerile regionale, în Uttar Pradesh – cel mai mare stat al ţării – a ieşit
pe locul 4. Dinastia Ghandi este tot mai puţin populară, iar dinastiile
regionale, cu bani şi putere locală, sunt în ascensiune. La fel, al doilea
partid, PBJ, este în declin ideologic, practică un naţionalism „kitch”, pierde
sprijinul popular în sudul, estul şi nord-estul ţării şi este copleşit de
corupţia liderilor săi.
În această situaţie, se crede că se
profilează primul guvern federal din istoria ţării fără CNI şi PBJ. Un guvern
al „Forţei a 3-a” indiene, un guvern al partidelor regionale din statele Uttar
Pradesh (peste 200 milioane de locuitori) Andhra Pradesh, Tamil Nadu, Orissa, Bihar,
Maharashtra şi Bengalul de Vest. Aceste state enumerate controlează jumătate
din populaţia ţării, jumătate din buget şi cheltuielile publice, au lideri
puternici şi influenţi la New Delhi şi un drept de veto în chestiuni de ordin
naţional.
Forţa a 3-a indiană, în curs de
închegare, beneficiază de apariţia unui nou tip de alegători, din clasa medie,
majoritatea tineri din mediul urban, lucrând în sectorul privat, utilizatori de
internet şi telefonie mobilă şi conectaţi la media. „India tânără vrea o schimbare
politică, aproape 100 de milioane de noi alegători vor vota în 2014”, spunea
recent un membru important al Congresului, din provincia Mumbai. Aproape toţi
politicienii sunt de acord că noua clasă mijlocie a ţării, în curs rapid de
afirmare, va schimba faţa scenei politice „clasice” şi că va aduce la suprafaţă
o nouă forţă naţională, că epoca
partidelor tradiţionale este pe cale să se încheie. Mulţi analişti politici
spun că media, şi în special televiziunea şi ştirile naţionale şi
internaţionale radicalizează populaţia „împotriva sistemului” şi duc la „ura
publicului împotriva clasei politice, extraordinar de corupte, ca pe vremea
epocii gangsterilor din America (anii ’20), sau a oligarhiei cleptocrate din
Rusia, din anii ’90”. În India, adaugă alţii, mita electorală a atins proporţii
de neimaginat, la alegeri partidele oferă bani, aparate TV, mixere, băuturi şi,
în Punjab, anul trecut, pentru prima oară, pliculeţe cu heroină.
Opinia generală este că scena politică
se va curăţi numai atunci, dacă şi când, în economia ţării, se va renunţa la
sistemul actual, în care politicienii au dreptul să distribuie bunurile şi
lucrările publice. Când avuţia socială şi sursele de venituri la buget, create
de antreprenori, tehnologi şi fabricanţi, nu vor mai avea de-a face cu
politicienii. Cam acestea se aşteaptă de la Forţa a 3-a indiană, în curs de apariţie...
Nigeria
este o federaţie de 36 de state (unităţi teritoriale tribale, tradiţionale) şi
un teritoriu (Abuja, în jurul Capitalei), cu o Constituţie, un preşedinte (şi
şeful Statului, şi al guvernului), un Parlament bicameral şi un sistem
legislativ ambele de inspiraţie britanică. Principalul partid politic al ţării
este Partidul Democratic al Poporului (70% ), urmat de Partidul Popular al
Întregii Nigerii (18,7%), Congresul Acţiunii (7,4%) etc.
La începutul anilor 90 s-a
format „Afenifere”, o organizaţie socio-culturală a etniei Yoruba, una dintre cele
mai mari din Nigeria, printre fondatorii ei s-a numărat şi liderul tribal
Ayo Adebanjo, o cunoscută personalitate publică a ţării. Într-o recentă conferinţă publică, Adebanjo a
vorbit de necesitatea presantă a închegării unei „Forţe a 3-a” nigeriene, cu un
program de redresare generală, fundamental diferit de cel al partidelor de
guvernământ şi a spus, printre altele:
„Conducerea (Forţei a 3-a nigeriene) trebuie să fie de o
integritate fără cusur, cu un trecut politic consistent. Cei care vor fi lideri
trebuie să aibă cunoştinţe şi experienţă în managementul politic şi economic
modern. Calitatea conducerii partidului Forţei a 3-a va atrage grupări politice
şi indivizi care nu sunt oportunişti în căutarea unei platforme convenabile
pentru următoarele alegeri... În partidul Forţei a 3-a nu va fi loc pentru
traseiştii de astăzi, cei care se bat cu pumnul în piept în Partidul A la ora 7
dimineaţa, dar sar în Partidul B la prânz şi se mută în Partidul C în acceaşi
zi, la 6 seara. Oamenii au ajuns să-i cunoască bine şi ştiu exact cine sunt
aceştia: prostituate politice...” În continuare, liderul nigerian a criticat vehement
corupţia, după spusele sale „întâlnită, practic în toate sferele vieţii
nigeriene, dar mai ales, dezgustătoare în politică”, şi a mai afirmat:
„Seminţele corupţiei şi ale putreziciunii morale, care năpădesc astăzi ţara,
sunt plantate de guvernanţi şi de politicienii locali, absolut incapabili să
facă ordine, pentru că ei înşişi sunt parte din sistemul putred. Forţa a 3-a
este chemată să facă diferenţa, în încercarea de a salva ţara de la prăbuşirea
totală”.
Cu o stabilitate politică remarcabilă
timp de jumătate de veac, Malaysia
este deosebit de interesantă în ce priveşte dezbaterea generală şi conceptul de
„Forţă a 3-a”, ca alternativă la prezentul management politic. Dezbaterea
publică, puternic mediatizată, este fascinantă, reproducerea acestei dezbateri este interesantă şi utilă, pentru a
putea descifra şi pune în ordine idei similare, care au început să se închege
şi aici, în societatea românească.
Astfel, în primul rând, în lumea
politică malaysiană, în media, în universităţi etc., se ridică întrebarea dacă
o Forţă a 3-a naţională ar fi o
alternativă necesară în peisajul politic actual al ţării? Şi, dacă răspunsul ar
fi „da”, atunci se ridică o a doua problemă, cine anume ar trebui să o
organizeze, politicieni dezamăgiţi sau abandonaţi de propriile lor partide, sau
cu totul alţii, cei din societatea civilă, din organizaţii nonguvernamentale,
sau cei care fac „politica străzii”? Cei mai mulţi observatori politici şi
sociologi sunt de părere că termenul „Forţa a 3-a” trebuie să se refere la
societatea civilă, ca o sumă de organizaţii nonguvernamentale existente, sau ce
vor fi înregistrate, şi care au o agendă, revendicări şi puncte de vedere
comune. Alţii cred că „Forţa a 3-a” ar trebui să fie o coaliţie independentă de
voci cu o agendă comună, fără nici un fel de legături cu guvernul, sau vreun
partid politic din opoziţie. Iar alţii spun că „Forţa a 3-a”, fără un simbol
sau un slogan, ar reprezenta numai un grup de dezamăgiţi de fostele lor
partide, aceia cu „gura mai mare” şi capacitatea de a influenţa o „majoritate
tăcută”, cu idei şi puncte de vedere diferite decât ale partidelor politice pe
care le-au părăsit.
În continuare, alţi observatori politici
constată că în Malaysia discuţiile despre „Forţa a 3-a” au devenit mai
frecvente şi mai insistente decât altădată, în trecut, şi sunt de părere că
„Forţa a 3-a” malaysiană, în curs de închegare, va fi o entitate politică fără
legături cu Barisan Nasional (BN), cel mai mare partid politic al ţării, sau cu
opoziţia, şi că va acţiona pentru a identifica, monitoriza şi expune problemele
nerezolvate de guverne, sau de opoziţie. În egală măsură, această Forţă a 3-a,
prin prezenţa şi acţiunea ei, va facilita o transparenţă mai accentuată a
actului de guvernare. Aceeaşi analişti cred că apariţia ei este consecinţa
frustrărilor, acumulate de decenii, de întreaga populaţie. În sfârşit, alţii
cred că Forţa a 3-a trebuie să adopte o poziţie de neutralitate, obiectivul ei
fiind acela de a apăra cele mai bune interese ale naţiunii, independent de
partidele politice; că politicienii actuali nu pot fi liderii ei şi că ea trebuie
să aparţină şi să fie condusă de către societatea civilă, singura care nu are
nimic de câştigat sau de pierdut, dacă guvernarea pierde şi opoziţia câştigă,
sau invers, dacă guvernarea se menţine şi opoziţia pierde iarăşi.
Iată, foarte multe şi foarte
interesante opinii şi idei despre opoziţie, despre societatea civilă şi despre
„Forţa a 3-a”, în general, idei şi opinii care îşi găsesc o rezonanţă remarcabilă
aici, în România, venite fiind aproape de la antipozi, din îndepărtata
Malaysie...
În Statele Unite ale Americii termenul
„Forţa a 3-a” este folosit, de obicei, cu ocazia unor alegeri, pentru un
partid, grup politic sau individ, care nu aparţin vreunuia dintre cele două
partide naţionale majore, democrat şi republican. De altfel, în pofida tuturor
afirmaţiilor, cum că sistemul politic american ar fi cel mai democratic din
lume, acest sistem s-a structurat astfel, în ultimii 130 de ani, încât să
marginalizeze de la început şi, apoi, să facă imposibilă victoria unui al treilea
partid, sau individ. Un caz recent, „clasic”, în acest sens, s-a petrecut la prezidenţialele din 1996,
când ambii candidaţi, republican şi democrat, s-au înţeles să facă toate
promisiunile posibile în ce priveşte reducerea deficitului financiar, ceea ce a
subminat total poziţia candidatului independent Ross Perot, care îşi construise
discursul şi toată campania tocmai pe această temă de interes naţional imediat
şi reuşise să arate foarte bine în sondaje.
În ce priveşte şansele ca Forţa a 3-a americană să apară în cealaltă parte,
în zona societăţii civile, şi ele sunt ca şi inexistente. Experienţa arată că
autorităţile americane au făcut întotdeauna tot ce le-a stat în putinţă pentru
a zădărnici acest lucru şi pentru a păstra „pacea socială” şi implicit, pe cea
politică. Deocamdată, în America, nimic şi nimeni nu are dreptul să tulbure,
sau să zdruncine „establishmentul” bipartid...
Deci, de
aproape un secol şi jumătate, lungul zecilor de ani, acceptaţi de ochii şi
gura lumii, câţiva indivizi, partiduleţe şi candidaţi independenţi au apărut în
alegerile din America. De la 1880 încoace, numai 31 de senatori, 111 membri ai
Camerei Reprezentanţilor şi 22 de guvernatori nu au fost afiliaţi cu democraţii
sau republicanii. Primul şi ultimul preşedinte independent al Statelor Unite,
fără „carnet de partid”, a fost şi, se pare, va rămâne pe vecie George
Washington. „Verzii”, libertarienii şi alte partide micuţe au avut membri în
Congresele statelor şi oficialităţi locale, socialiştii au avut la un moment
dat, înainte de Primul Război Mondial, 600 de primari în statele Milwaukee,
Wisconsin, Conneticut, Pennsylvania şi New York. În secolul 20 au fost aleşi
câteva zeci de guvernatori locali independenţi, sau din partidele Progresist,
al Reformei, al Fermierilor, Populist, sau al Prohibiţiei , dar rotativa
puterii democraţi-republicani a funcţionat ceas, protejată beton la
prezidenţiale de sistemul „câştigătorul ia totul”, de regula majorităţii în
Colegiul Electoral, şi de votul pluralist la legislative... În legislatura
americană actuală sunt numai doi senatori independenţi (Joe Lieberman şi Bernie
Sanders) şi nici un membru al Camerei Reprezentanţilor. Experţii spun că, deşi
şansele lor de a fi aleşi sunt aproape zero, candidaţii independenţi au,
totuşi, un rol în alegeri. Dacă au succes, programul lor devine un „semnal”
pentru ceilalţi candidaţi, democrat şi republican, să-şi treacă rapid în agendă
probleme importante, dar cărora nu le acordaseră atenţie. De asemenea, independenţii,
spun experţii, atrag mai multă lume la vot, cum s-a întâmplat în 2004, când
prezenţa lor a sporit semnificativ numărul votanţilor, cu cca. 20%.
Dreptul de a participa la scrutin este
o mare problemă pentru candidaţii independenţi. În timp ce democraţii sau
republicanii obţin uşor acest drept în toate cele 50 de state ale Uniunii,
ceilalţi întâmpină numeroase dificultăţi, îndeosebi în ce priveşte taxele
piperate cerute la înregistrare. De asemenea, nu reuşesc, de obicei, să obţină
numărul de semnături ale cetăţenilor din statul respectiv, necesar pentru a fi
admis să candideze. Performanţa remarcabilă a lui Perot din 1996, de a candida
în toate cele 50 de state, ar fi fost imposibilă, dacă tipul nu ar fi fost
multimilionar şi nu ar fi cheltuit sume exorbitante, pentru a-şi promova
candidatura şi ambiţia. La fel a fost cazul republicanului independent Patrick
Buchanan, un celebru publicist american, peste 4 ani, în 2000, mai există
câteva exemple notabile, între 1980 şi 2004, cum ar fi David Bergland, de la
Partidul Libertarian, sau candidatul independent Ralph Nader, în 2008.
Câţiva candidaţi independenţi au
participat, în campaniile prezidenţiale, la dezbaterile televizate, John
Anderson în 1980 alături de Ronald Reagan, Ross Perot în 1992 cu Bush sr. şi
Bill Clinton. Dar, din 2000 şi această facilitate democratică a fost refuzată
independenţilor, introducându-se obligativitatea ca aceştia să obţină în
sondajele naţionale minimum 15% din preferinţele alegătorilor (!)
Prezentăm,
în continuare, câteva comentarii despre Forţa a 3-a în Statele Unite, apărute
în publicaţii şi blogosfera naţională americană
„Cine ar trebui să conducă o ‘Forţă a 3-a’ în politica americană?”
(un comentariu, „U.S. News & World
Report”, 2 noiembrie 2011)
„Ţinând cont de opinia aproape generalizată că sistemul
politic bipartid este falit, nu surprinde pe nimeni faptul că discuţia despre o
“Forţă a 3-a” nonpartizană pluteşte în aer. Şi s-ar putea ca această discuţie
să devină foarte gălăgioasă peste câteva zile, atunci când “supercomitetul”
Congresului nu va ajunge la nici o înţelegere în ce priveşte reducerea datoriei
naţionale.
“Partida de ceai” şi “Ocupaţi Wall Street-ul”, aceste două
mişcări ale străzii sunt reflectarea nemulţumirii faţă de status quo-ul actual,
deşi prima operează în cadrul Partidului Republican, iar cea de a doua,
superliberală, nu a arătat încă nimic care ar putea semăna cu o agendă
politică. Nici una dintre ele nu a produs, deocamdată, vreun lider
mai notabil, cu idei coerente.
Între timp, unii activişti de pe
internet şi Thomas Friedman, columnistul de la „New York Times”,
susţin ideea că în această ţară este nevoie să se organizeze un „centru
radical”, evident pe internet, că www.-ul şi e-media socială pot să înlăture
împotmolirea creată de rigidităţile de
stânga şi de dreapta. Ultima carte a dlui Friedman, cu titlul „Aceştia
obişnuiam, pe vremuri, să fim noi”, ar
putea fi manifestul politic al acestui „centru radical”.
Fără îndoială, primarul Michael Bloomberg
al New Yorkului, care adună deja în preajmă-i un „trust de
creiere”, ar prelua această mişcare, dacă ea ar prinde rădăcini. Desigur, la
fel ar dori să facă oportunistul etern şi fomistul avid de publicitate care
este Donald Trump.
Totuşi, cred că există o idee mai bună
în ce priveşte „echipa de vis” care să conducă o „Forţă a
3-a”. Această echipă ar combina într-un singur pachet principialitatea,
experienţa şi înţelepciunea, ca să nu mai spunem sexele. Cei doi ar fi Paul
Volker, ilustrul fost preşedinte al Federal Reserve, şi Elizabeth Warren,
creatoarea formidabilului sistem de protecţie financiară a consumatorului din
echipa lui Obama. În clipa de faţă, amândoi stârnesc valuri, pretutindeni în
media şi în cercurile politicienilor. La 82 de ani, Volker continuă să lupte
pentru a se interzice băncilor să vândă proprietăţile oamenilor, motiv pentru
care este atacat de Wall Street şi de „cârtiţa” acestuia în administraţia Obama, ministrul de Finanţe,
Tim Geithner. Volker a învăţat că a fi ezitant la vârsta lui, costă. Recrutat
de Obama în campania din 2008, a fost, apoi, marginalizat de către Geithner şi
Larry Summers. În prezent, însă, el foloseşte în public limbajul celor de la „Ocupaţi
Wall Street” şi este comentatorul din off al unui film minunat, „Margin
Call” despre prăbuşirea monştrilor financiari Lehman Brothers şi Bear Stearns. Pe
de altă parte, dna. Warren este profesor la Harvard şi candidează din partea
democraţilor la Senat în statul Massachusetts, sub steagul responsabilităţii
financiare şi al protecţiei consumatorului, două „produse” aproape
complet necunoscute în lumea financiară.
Iată, deci, că cei doi, pe căi
diferite, au deschis fereastra nemulţumirilor, dar la un nivel mult mai elevat
decât cei din “Partida de ceai”. Din păcate, ei nu vor putea forma niciodată „echipa
de vis” de care vorbeam, dar, aspiraţiile şi ideile lor îi pot inspira pe cei
care se gândesc la o Americă mai bună.
Comentarii ale cititorilor
1. Să sperăm că
era nouă a internetului va edifica un forum de închegare a unor alternative la
lumea închisă a elitelor financiare de astăzi.
2. Din păcate,
în America media este controlată de corporaţii, aşa că publicul află foarte
puţine adevăruri, sau ştiri importante.
3. Dacă nu vom
avea un al treilea partid în America, foarte mulţi dintre noi vom înceta să mai
mergem la vot, pentru că suntem sătui până-n gât de democraţi şi republicani,
de la primul până la ultimul etc.”
„Se caută o Forţă a 3-a”
(Comentariul
unui blogger american, la 10 aug. 2013)
„ De mai multe decenii, cred că trebuie
să edificăm o mişcare politică care să găsescă soluţii nu numai la criza
mediului şi a climei, dar şi pentru multe alte crize cu care ne confruntăm
astăzi. Trebuie să construim o
alternativă la cele două partide, democraţii şi republicanii. Avem
nevoie de o forţă politică bazată pe oameni şi care răspunde în faţa lor.
Şi – o spun fără nici un fel de
ocolişuri – de ceea ce avem grabnică nevoie, NU este un partid politic nou, nu avem nevoie de un al „ 3-lea
partid”. Spun asta deşi, de mai bine de 35 de ani, am fost membru şi, uneori,
lider al eforturilor de a crea un al
treilea partid şi chiar şi astăzi sunt un membru activ al partidului
„Verzilor”, din New Jersey. Repet, cred şi susţin în mod public că avem nevoie
de o „Forţă a 3-a”, şi nu de un al treilea partid.
Americanii înţeleg că sistemul lor
politic este falimentar şi îndreptat împotriva lor. Ei pricep că ambele
partide mari sunt compromise, că liderii
aflaţi astăzi la putere au conceput în aşa chip sistemul electoral, încât
acesta să-i favorizeze pe cei bogaţi, în special pe cei care formează elita
corporată. Pentru a elimina această stare de lucruri, trebuie să construim o
mişcare de mase de zeci de milioane de oameni, care să nu poată fi ignorată.
Pentru a edifica o asemenea mişcare, este absolut necesar să închegăm o alianţă
mult, mult mai largă decât un eventual al treilea partid. Trebuie să construim
o „a Treia Forţă”. Este încurajator faptul că ne caută o mulţime de oameni, şi
că există, deja, unele eforturi organizatorice, care ar putea duce la apariţia
unei a 3-a Forţe. Sunt pe deplin convins că, pentru a aduce în viaţa noastră
schimbări sociale şi economice fundamentale, este necesară crearea unei
alternative solide, cu o bază de mase largă. Repet, avem nevoie nu de un
al treilea partid, ci de o Forţă a
3-a largă, independentă, cu o strategie electorală corespunzătoare”.
„Ideea Forţei a 3-a”
(Ted Glick,
publicist, activist şi ecologist american, 12 ian. 2011)
„Prin diferite ziare, am scris, de mai
multe ori, despre necesitatea apariţiei unei ‘Forţe a 3-a’, un
front unit, amplu, independent şi progresist.
Cei care mă cunosc, ar putea spune că
nu spun nimic nou cu această idee. Şi asta pentru că, de peste 15 ani, sunt
lider al ‘Organizaţiei pentru politici progresiste şi independente’, care are
drept obiectiv principal crearea unei alternative la cele două partide mari,
democrat şi republican. Totuşi, vreau să precizez că acest concept nou pe care
îl lansez, anume o ‘Forţă a 3-a’ a
celui de al doilea deceniu al acestui secol, este diferit în următorul sens: ceea ce avem
nevoie este o alianţă care să cuprindă lideri democraţi, din partidul ‘Verzilor’ şi
independenţi, în egală măsură şi grupuri, alţi lideri individuali şi membri
simpli din partidul ‘Democraţii progresişti din America’, din Partidul ‘Verzilor’
şi chiar republicani interesaţi de mişcarea noastră.
Este adevărat că un al treilea partid
deja există, este cel al ‘Verzilor’. Dar, după 25 de ani de la înfiinţarea sa,
nu are o bază largă de mase, milioane de
susţinători, şi nici nu sunt motive să credem că situaţia aceasta se va schimba
vreodată. Chiar şi unii ‘verzi’ înţeleg că este nevoie de ceva nou. Scott
McLarty, şeful departamentului lor de media, a lansat, recent, o chemare, la
nivel naţional, la o ‘revoltă a alegătorilor’. ‘Avem nevoie, spunea el, de o
revoltă a alegătorului simplu împotriva domniei celor două partide-colos.
Această revoltă ar trebui să fie condusă de o coaliţie de partide alternative,
cărora li s-a interzis accesul în politica naţională şi în media, cum ar fi
verzii, socialiştii, libertarienii, independenţii şi alţii, membri ai mişcării
‘Tea Party’, nemulţumiţi de faptul că au fost înghiţiţi de Partidul Republican,
de asemenea democraţi şi republicani care sunt de acord cu o asemenea
alternativă’.
Fără îndoială, un punct principal din
platforma politică a acestei noi ‘Forţe a 3-a’ ar urma să fie o reformă
electorală profundă, care să înlăture sistemul politic actual, anacronic. Acest
deceniu trebuie să rămână în istorie sub denumirea de ‘deceniul puterii
poporului’. Adversarii noştri sunt marile companii petrolifere şi de
exploatarea cărbunelui, bancherii lacomi şi infractori, complexul
militar-industrial, toţi cei care au luat ostatic sistemul nostru democratic şi
care trag sforile în spatele republicanilor şi democraţilor. Iar în platforma
noastră program ar trebui să figureze următoarele: reducerea
masivă a cheltuielilor militare, renunţarea la războaie, retragerea din
Afganistan, aducerea acasă a ultimilor soldaţi şi contractori militari rămaşi
în Irak; reducerea la jumătate a emisiilor de carbon până în 2020;
programe guvernamentale pentru crearea de locuri de muncă şi
interzicerea confiscării proprietăţilor
cu rate neachitate la bănci; o nouă legislaţie a protecţiei la locul
de muncă; să se pună capăt ocupaţiei israeliene a unor teritorii
străine şi să se susţină drepturile palestinienilor; impozitarea
celo bogaţi şi un sistem nou de impozite progresive; închiderea
băncilor mari şi a fondurilor de investiţii-mamut care cer asistenţă statului; o reformă agrară
şi asistenţă financiară pentru fermieri şi cooperative etc.
Proiectul privind „Forţa a 3-a” este
urgent. Ţara noastră şi lumea în care trăim sunt în mare dificultate. Ceea ce
vom face aici, în Statele Unite, în acest deceniu, va avea un impact hotărâtor
asupra generaţiilor viitoare. Intrăm în criză de timp în ce priveşte un număr
ridicat de pericole care pândesc omenirea. Istoria ne cere să acţionăm acum”.
*
* *
De mai mulţi ani şi, îndeosebi, după
începutul acestui secol scriitori, analişti, activişti şi politicieni reputaţi
au încercat să dea o definiţie şi să stabilească sensurile şi conţinutul a ceea
ce se numeşte „Forţa a 3-a”, sau Societatea Civilă, iată, în continuare, câteva
formulări interesante, sau de-a dreptul provocative.
Tony
Blair, fost premier al Marii Britanii
Calea a treia nu este pur şi simplu un
compromis între stânga şi dreapta. Ea urmăreşte să preia valorile esenţiale ale
centrului şi centrului-stânga şi să le aplice unei lumi remodelate prin
schimbări sociale şi economice fundamentale, şi încearcă să facă acest lucru
fără să aibă de-a face cu ideologii ale trecutului.
Oamenii ştiu că trebuie să renunţăm
definitiv la gândiri şi mentalităţi ieşite din uz, cum ar fi cele ale vechii
stângi, preocupată de controlul atent al Statului, de impozitări exagerate, sau
de interesele producătorilor, sau de individualismul îngust generat de libera
competiţie, sau de credinţa că piaţa liberă este răspunsul la orice problemă.
Nu există un tipar unic pentru Calea a
3-a. Dar, există valori comune...
În economie, urmărim să pregătim
oamenii pentru viitorul loc de muncă educându-i mai bine, şi oferindu-le o
infrastructură mai solidă. Urmărim să creăm un echilibru nou între drepturi şi
îndatoriri, ne pronunţăm pentru o primenire a democraţiei şi pentru restaurarea
credinţei în politică.
Michael
Bloomberg, primarul oraşului New York
America este la răscruce. Politica de
partizanat şi inerţia şi scuzele au paralizat procesul de făurire a deciziilor,
în primul rând la nivel federal. Marile probleme ale zilei nu primesc un
răspuns, lăsăm viitorul la voia întâmplării, în pericol. Eu cred că putem să
schimbăm acest curs actual, greşit, pe care se află ţara, cu condiţia ca să ne
bazăm acţiunile pe idei, pe valori comune şi pe angajamentul de a rezolva
probleme, indiferent de partidul căruia îi aparţinem.
Trebuie să renunţăm la politicile
vechi. Nu trebuie să mai acceptăm disputele „obosite”, perimate, dintre dreapta şi stânga, dintre democraţi şi
republicani, dintre Congres şi Casa Albă. Putem şi trebuie să anunţăm o
„încetare a focului” şi să împingem America înainte. În timp ce o „încetare a
focului” este esenţială, ea trebuie să fie urmată de o schimbare. O schimbare
adevărată, de fapte, nu de vorbe. Nu slogane, ci un comportament radical
diferit, unul bazat pe cooperare şi
colaborare. Gândind în afara clişeelor şi punând pe masă idei creatoare, putem să mărim
beneficiile pe care fiecare parte ar fi putut să le obţină individual şi, ceea
ce este mai important, putem ajuta America să realizeze mult mai mult.
David
Broder, scriitor şi editorialist la „Washington Post”
„Cei 4.000 de oameni care şi-au
cheltuit timpul şi banii ca să-l asculte
pe Ross Perot în
campanie prezidenţială la Dallas, în 1996, sunt numai o parte infimă din cea mai puternică forţă din politica
americană. Ei sunt ‘centrul radical’ (sublinierea autorului).
Dacă-i iei la bani mărunţi, nu se
înţeleg în nici o privinţă – nici măcar dacă Perot ar trebui să candideze în
1996 – dar, sunt extrem de satisfăcuţi de faptul că toţi, fără excepţie, toţi
cred că sistemul politic american a eşuat complet şi că i-a păcălit... Sau, aşa
cum spunea o tipă, Ann Seaman, din Panama City, din Florida, citez, ‘mirosul
banilor este atât de puternic încât, atunci când mă uit la un politician, mă
întreb cine este proprietarul lui...’
David Larson, din Oswega, Illinois,
spunea: ‘Noi suntem oameni foarte independenţi. Avem mari probleme atunci când
suntem împreună, ne simţim bine şi comandăm pizza, dar în clipa aia se iscă o
zăpăceală totală şi habar n-au băieţii de la pizzeria ce să ne trimită. În
schimb, ştim exact ce vrem de la guvern, vrem evidenţă contabilă „la ac”, vrem
responsabilitate şi vrem viziune’.
Întrucât aceşti oameni din ‘centrul
radical’ sunt respectuoşi şi ştiu să asculte când cineva le vorbeşte, întrucât
aceşti oameni aşteaptă un răspuns, ei au devenit ţinta principală în care trag
politicienii din ambele partide, democrat şi republican’...”
E.
J. Dionne, analist la Brookings Institution, din Washington şi editorialist
independent
„Cel mai mare grup din electoratul
american, din Maryland şi până în Carolina de Sud, este cel al ‘centrului
radical’. Aceşti votanţi au mari rezerve faţă de ‘triunghiul de
fier’ de la Washington, format din bani, lobbyşti şi legi...
Într-un moment când majoritatea
ştirilor politice americane se referă la sex şi minciuni, ar putea părea
ciudat, chiar aiurea, să atragi atenţia că ceva foarte serios se petrece în
viaţa publică. Dar, lucrurile stau întocmai aşa. Pe ambele părţi ale Atlanticului,
politicienii şi intelectualii discută care anume politici ar trebui să
înlocuiască doctrinele tradiţionale de stânga, liberală şi social-democrată, şi
ideile de dreapta, despre piaţa liberă. Noile idei, sau, cel puţin, strădania
de a le enunţa, încep să fie denumite drept politicile ‘Căii a 3-a’. Participanţii
la reuniunile tematice despre ‘Calea a 3-a’ se întreabă cum pot influenţa nişte
guverne democratice o economie globală care ignoră tot mai mult frontierele şi
legislaţiile naţionale; se întreabă cum pot fi pregătiţi mai bine oamenii,
pentru a face faţă concurenţei tot mai acerbe; cum pot fi corectate
inegalităţile economice provocate de acest capitalism nou, tot mai agresiv; se întreabă cum
pot fi reconfigurate programele de asistenţă socială elaborate acum 60 de ani,
şi învechite; se întreabă cum poate fi creat un echilibru între
dinamismul pieţei şi necesitatea de a proteja familiile şi comunităţile locale,
supuse unor dezintegrări inerente”...
Will
Marshall, membru în Consiliul de conducere al Partidului Democrat din SUA
„America are nevoie de o ‘Cale a 3-a’
care să înlocuiască status quo-ul birocratic actual şi să se împotrivească
politicilor de dreapta, care urmăresc dizolvarea guvernării. O asemenea
filosofie politică ‘neoprogresistă’ vede în guvern un funcţionar public,
nu un stăpân al publicului. Ea crează un catalizator pentru o mai mare
implicare civică, pentru formularea unui răspuns adecvat la nevoile cetăţenilor
şi ale comunităţilor unde aceştia muncesc şi locuiesc”...
Tony
Giddens, profesor la London School of Economics, Marea Britanie, fragmente
din cartea sa, Third Way. The Renewal
of Social Democracy, Polity Press,
London, 1998
„Scopul principal al politicilor Căii a
3-a este acela de a ajuta cetăţenii să se orienteze şi să găsească drumul
corect printre revoluţiile majore ale timpului nostru: globalizarea,
transformările din viaţa personală, şi relaţia noastră cu mediul înconjurător. Problemele cu care ne confruntăm şi
posibilităţile noastre de a le rezolva nu figurează în schema simplistă
stânga-dreapta. De aici, şi ideea unui centru radical, a unei Căi a 3-a”...
(sublinierea autorului)
Dan
Gillmor, publicist, editorialist la „San Jose
Mercury News”, cotidianul comunităţii tehnologice din Silicon Valley,
Callifornia
„Oamenii spun că există două Americi.
Eu zic că există cel puţin trei.
Una este America
lui Bush, un amalgam de ‘conservatori’ creştini şi extremişti, interese corporate
şi constructori ai unui stat al securităţii naţionale, pe cale de înfiripare.
Alta este America ‘stângii’ democrate, închistată în politici vechi şi
discreditate, în vremuri care reclamă o gândire creatoare.
Cred că există o a 3-a Americă. Ea cuprinde pe membrii unui centru radical în continuă
creştere, care va deveni foarte vizibil în următorii câţiva ani (sublinierea
autorului), toleranţi faţă de cei care gândesc diferit, şi conştienţi că marile
probleme ale timpului nostru sunt ignorate, sau chiar amplificate, de cei
aflaţi astăzi la putere.
Această a 3-a Americă are nevoie de un
candidat. Sau, poate chiar de un partid nou”.
Mark
Satin, activist, publicist, autorul cărţii Mijlocul radical: politica de care avem nevoie acum, Westview & Basic Books,
Perseus, Boulder, Colo, 2004
„Modul de abordare a politicii pe care îl prezint în
această carte, a existat mereu aici, în America, doar că elementele sale nu au
fost puse, vreodată, împreună. Frumuseţea mişcărilor sociale ale vremii noastre
constă în accea că fiecare din aceste mişcări reprezintă unul din elementele ce
le-am menţionat adineaori şi, dacă le pui pe toate împreună, vei avea putinţa
să vezi limpede şi coerent, poate pentru prima oară, ceea ce aş dori să numesc ‘Forţa a 3-a’ permanentă din viaţa
politică americană (sublinierea autorului).
Politica Forţei a 3-a este o politică
radicală, nu în sensul unei dispute radical vs. liberal, ci în sensul abordării
esenţei lucrurilor. În mod specific,
politica Forţei a 3-a merge la rădăcinile psiho-culturale ale
problemelor cu care ne confruntăm. Nu se concentrează exclusiv pe simptomele
instituţionale şi economice ale problemelor noastre.
Este
vorba de un radicalism care nu e nici de stânga şi nici de dreapta (sublinierea
autorului) – este vorba de un radicalism suficient de modest pentru ca să
împrumute ce are nevoie de la fiecare din ‘ismele’ vechilor
politici, dar un radicalism suficient de îndrăzneţ ca să
depăşească aceste politici rămase în urmă. Nu
este o simplă ‘medie’ între aşa
numitele extremităţi ale puterii politice americane (sublinierea autorului).
Este un radicalism mai degrabă interesat
să vindece societatea, decât să acapareze în exclusivitate dreptatea pentru
o facţiune, sau un segment social; un radicalism mai degrabă
interesat în reconcilierea oamenilor cu nevoile şi priorităţile celorlalţi,
decât să încerce să câştige publicul de partea sa... Şi, înainte de toate, este
un radicalism care înţelege că problema reală nu este cum reuşesc oamenii,
grupurile şi guvernele să cadă de acord care anume este ‘unica şi cea mai bună
cale’ pentru a face un lucru, ci cum să-i faci pe aceştia toţi să fie de acord
să trăiască şi să muncească împreună într-o sinergie, adică să obţină mai mult
dacă cooperează, decât dacă gândesc şi acţionează concurenţial”.
Arnold
Schwarzenegger, guvernator al Californiei, actor:
„În anul 2005 am văzut că oamenii, nu
numai în California, dar şi în restul ţării, tânjeau după un nou fel de
politică, o politică dincolo de vechile etichete, de căile trecutului, de
fostele dispute şi certuri.
Cred că avem, acum, ocazia să depăşim
fostul partizanat şi chiar fostele politici bipartizane, să intrăm în era post-partizană.
Post-partizanatul nu înseamnă pur şi simplu că republicanii şi democraţii îşi
pun propunerile pe masă şi apoi negociează diferenţele. Nu, post-partizanat înseamnă că republicani şi
democraţi, laolaltă, pun în mişcare idei noi... (sublinierea autorului)
Nici o ideologie actuală nu poate
rezolva reforma penitenciarelor, sau reforma imigraţiei, sau oricare altă
provocare cu care suntem confruntaţi. Este nevoie, pretutindeni, de cele mai
bune idei ale fiecăruia. Este nevoie de gândire creativă. De negocieri. Este
nevoie să îngropăm trecutul”.
„Societatea civilă –
a Treia Putere globală”
(un comentariu
de Nicolas Perlas, activist internaţional antiglobalizare)
În noiembrie 1999 a avut loc la
Seattle, SUA, conferinţa ministerială a Organizaţiei Mondiale a Comerţului, cu
obiectivul de a lansa o nouă rundă de negocieri pentru Mileniul al 3-lea.
Evenimentul a prilejuit organizarea unor manifestaţii masive antiglobalizare şi
anticorporaţii, cu participarea a sute de organizaţii sindicale şi
nonguvernamentale nord-americane şi străine, al căror mesaj principal a fost, conform ziarului
„Financial Times”, „nevoia de a contracara efectele negative ale globalizării
asupra naţiunilor sărace”. Demonstraţiile au luat forme violente de ambele
părţi, mulţi ani după ele s-a vorbit de „bătălia de la Seattle” din 30
noiembrie 1999, ca un succes al mişcării internaţionale a organizaţiilor
nonguvernamentale. Încă din anul 2000, Nicanor Perlas, un renumit activist
filipinez al mişcării internaţionale antiglobalizare, a spus că, la Seattle,
societatea civilă s-a afirmat ca o Forţă
a 3-a globală, şi a provocat eşecul agendei globaliste pentru secolul 21 a
Organizaţiei Mondiale a Comerţului. Iată fragmente din comentariul lui:
„Se impune un număr de învăţăminte,
acum, după ce fumul se împrăştie de pe câmpul de luptă de la Seattle. În ce ar
consta lecţia principală? În faptul că, în prezent, este limpede că soarta
omenirii nu mai este hotărâtă de disputa bipolară pentru putere, dintre marile
corporaţii transnaţionale şi statele-naţiuni puternice. Înfrângerea suferită de
Organizaţia Mondială a Comerţului la Seattle dovedeşte acum faptul că o Forţă a
3-a globalistă se impune şi că ea
contestă monopolul liderilor economici şi politici mondiali asupra soartei
acestei planete. Această Forţă a 3-a este ceea ce noi identificăm drept
societatea civilă globalistă.
Societatea civilă globalistă este cea
care a decis rezultatele convorbirilor de la Seattle, la conferinţa
Organizaţiei Mondiale a Comerţului. În momentul de faţă trăim într-o lume
tripolară, a marelui business, a guvernelor puternice, şi a societăţii civile
globaliste.
A sosit timpul să înţelegem natura
acestei societăţi, ca a 3-a forţă a lumii contemporane. În 1998 organizaţiile civile
din întreaga lume au mobilizat şi au determinat eşecul unui acord internaţional
multilateral, secret şi controversat, asupra investiţiilor globaliste. Se ştie
că Organizaţia pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (OCED) a crezut că
poate, prin acel acord, să impună drepturile absolute ale investitorilor
internaţionali asupra unor ţări şi a cetăţenilor lor; că respectivul acord va
facilita un acces fără precedent al corporaţiilor transnaţionale la resursele
unor ţări, fără nici un fel de obligaţii şi răspunderi din partea lor faţă de
acele ţări. Ei bine, printr-un activism extraordinar pe plan internaţional,
prin intervenţii la nivelul parlamentelor, societăţile civile au obţinut în
aprilie 1998 victoria asupra celor mai puternice ţări ale planetei. Peste 20 de
milioane de oameni din întreaga lume au lansat o iniţiativă globală şi au
zădărnicit semnarea acordului amintit. Spunea analistul Stephen Kobrin în
numărul din septembrie 1998 al lui ‘Foreign Affairs’, citez: ‘Povestea
acordului multilateral de investiţii este cea a impactului produs de o
societate civilă globală, conectată electronic. Zilele când acordurile internaţionale s-au negociat
în spatele uşilor închise au trecut. Dezbaterile globalizării vor trebui să
accepte şi alţi participanţi, globalizarea nu mai poate fi proiectul exclusiv
al unor elite, politicienii nu mai pot conta pe faptul că oamenii le acceptă
necondiţionat punctele lor de vedere...
Era informaticii dă forţe noi, dar şi
responsabilităţi noi unui număr mare de actori, cei care formează o societate
civilă nouă, globalistă şi conectată electronic. Este o comunitate uriaşă,
virtuală, care uneşte milioane de oameni aflaţi la zeci de mii de kilometri
distanţă. De acum înainte să nu se mai aştepte nimeni ca membrii societăţii
civile să fie simpli privitori la scrierea diferitelor agende de negocieri. Mai
mult, printre autorii acordului multilateral de investiţii menţionat circulă to
mai insistent ideea că repezentanţii societăţii civile ar trebui să participe
direct la elaborarea acestor agende’...
Nu numai guvernele ar trebui să se
adapteze la această realitate nouă. Chiar şi corporaţiile transnaţionale-gigant
sunt nevoite, acum, să dea socoteală publicului penrtru deciziile de afaceri
adoptate (Pepsi Cola, Monsanto Corporation etc.)...
O explicaţie a atenţiei de care se
bucură, şi a forţei societăţii civile globaliste, este numărul mare de
societăţi civile din întreaga lume. Estimările vorbesc în prezent de peste 3
milioane de societăţi civile înregistrate oficial, pretudindeni. Circa un
milion se află în SUA. Unele dintre ele au un număr mare de membri, în Statele
Unite, de pildă, Federaţia naţională pentru protecţia faunei şi a florei
sălbatice numără aproape şase milioane de oameni. Societatea civilă “Consumers
International” are cinci milioane de membri în 100 de ţări, alta, ‘Prietenii
Pământului’, o societate civilă foarte activă în ce priveşte
protecţia mediului, are un milion de membri în 60 de ţări.
În egală măsură, societatea civilă
globalistă dispune de resurse semnificative. De exemplu, ‘Care
International’, o agenţie pentru asistenţă şi ajutoare, are un buget
anual de 400 milioane dolari, mai mare decât Fondul pentru alimentaţie şi
agricultură al ONU (FAO). Societatea civilă ’Plan International’, cu sediul în
Olanda, are un buget anual de 300 milioane dolari, mai mult decât UNICEF; Amnesty
International dispune de fonduri mai mari decât Comisia ONU pentru drepturile
omului etc. Opt societăţi civile transnaţionale au resurse totale de 4 miliarde
dolari. Se apreciază că, în anul 2000, societatea civilă globalistă şi-a
promovat programele cu fonduri totale
care au depăşit un trilion de dolari SUA...
Este evident că societatea civilă este
în momentul de faţă forţa în ascensiune a omenirii. Exceptând China, Japonia,
Orientul Mijlociu şi câteva puţine locuri unde sunt obstrucţionate de guverne
autoritare, sau de modele culturale locale, societăţile civile, rolul şi
influenţa lor au ‘explodat’ în ultima jumătate de deceniu, 1995-2000. În
multe cazuri, resursele financiare şi – ceea
ce este şi mai important – expertiza lor le depăşesc pe cele ale guvernelor sau
ale organizaţiilor internaţionale. Astăzi, organizaţiile nonguvernamentale
oferă mai multă asistenţă de dezvoltare, decât toate organismele ONU la un loc.
Aşadar, la acest început de mileniu
suntem martorii emancipării culturale a întregii planete, prin intermediul
activităţilor ample ale societăţii civile globaliste. Această emancipare va
avea un rol semnificativ în ce priveşte viitoarele direcţii de evoluţie a
umanităţii...
Liderii economici şi politici ai lumii,
precum şi instituţii ca Organizaţia Mondială a Comerţului, au în faţa lor două
opţiuni. Fie să coopereze în mod activ cu societatea civilă şi să o aducă la
masa elaborării agendelor de lucru şi de dezvoltare autentică, fie să o ignore
şi, astfel, să rişte, în curând, să fie eliminaţi ei înşişi de la această
masă”.
Forţa a 3-a: ridicarea societăţii civile
transnaţionale
(Ann Florini,
editor, Carnegie Endowment for International Peace, 2000)
Sociolog şi profesor asociat la
Brookings Institution, din Washington, Ann Florini şi ceilalţi contributori la
studiile din acest volum de politici publice afirmă că grupurile de
societăţi civile transnaţionale devin o voce tot mai importantă în faţa
guvernelor şi a corporaţiilor internaţionale. De asemenea, spun că fenomenul
ridicării societăţii civile transnaţionale reprezintă o schimbare permanentă în
natura puterii internaţionale. Se prezintă, totodată, şase studii de caz
privind rolul societăţii civile transnaţionale în mişcarea globalistă
anticorupţie, controlul armelor nucleare, Comisia mondială a barajelor şi
megasistemele de hidroamelioraţii fluviale, mişcările pentru democraţie,
interzicerea minelor antipersoană şi drepturile omului. Concluziile acestor
studii relevă o nouă înţelegere a rolului şi legitimităţii societăţii civile
transnaţionale. Urmează fragmente din capitolul lucrării intitulat: „De ce are
nevoie lumea acum?”
„Organizaţiile nonguvernamentale,
asociaţiile informaţionale şi coaliţiile internaţionale civile formează o vastă
reţea transfrontalieră şi se implică într-o serie largă de procese decizionale,
de la securitatea internaţională, la drepturile omului şi la protecţia
mediului. Se poate spune că societatea civilă transnaţională a ajuns să fie o
piesă tot mai importantă în angrenajul mai amplu al guvernării globale...
În prezent omenirea are nevoie de
cineva care să acţioneze ca o ‘conştiinţă globalistă’, să reprezinte
interesele publicului larg, cineva care să nu depindă de controlul îngust,
limitat teritorial, al statelor, cineva care să umple golul tot mai evident din
procesul de rezolvare a problemelor globale...
Spre deosebire de guverne şi
corporaţiile bogate, reţelele de societăţi civile transnaţionale sunt o Forţă a
3-a emergentă în politicile globaliste şi îşi propun obiective mai largi,
pentru înfăptuirea binelui public. Aceste reţele sunt mai bine închegate,
întrucât ele sunt animate mai degrabă de valori comune, decât de interese
proprii, locale...
În cursul secolului 20 numărul
organizaţiilor nonguvernamentale a crescut simţitor, o creştere fără precedent
s-a consemnat după încheierea celui de Al Doilea Război Mondial. În prezent
Uniunea Asociaţiilor Internaţionale înregistrează peste 15.000 de organizaţii
nonguvernamentale...
Grupurile societăţilor civile nu dispun
de resurse nelimitate. În general, ele trebuie să se bizuie pe forme mai ‘uşurele’ ale
puterii, cum ar fi autoritatea morală, sau abilitatea de a-i convinge pe alţii
să-şi vadă adevăratele interese. În orice caz, pe măsură ce globalizarea îşi
continuă drumul şi capătă dimensiuni tot mai ample, rolul societăţilor civile
transnaţionale va creşte, iar acestea, în sens invers, vor avea o influenţă tot mai mare asupra
globalizării...”
Către o a 3-a Forţă europeană?
Reflecţii asupra cooperării europene în chestiuni politice şi de securitate.
1948-1964
(prof. Ralph
Dietl, Queen’s University, Belfast, Irlanda, 2000)
„Războiul Rece este cel dintâi exemplu
de conflict bipolar. Pentru istoricii post-revizionişti ‘neorealişti’
conflictul Est-Vest a fost inevitabil, din pricina vidului de putere din
Europa, care nu putea fi umplut decât de superputeri – Statele Unite şi Uniunea
Sovietică...
Din 1949, Europa grupată în NATO a fost
un ‘protectorat militar american’ (Marc Treachtenberg). Până la Kennedy, SUA au
urmărit să transforme Europa Occidentală într-o unitate strategică capabilă să
contrabalanseze singură fosta URSS. Apoi, în loc să stimuleze dezvoltarea
forţelor de autoapărare europene, JFK a întărit comanda şi controlul NATO,
hotărât să nu-i lase pe germani să obţină arma nucleară. Din 1963 încolo, s-a
produs transformarea Războiului Rece dintr-un conflict Est-Vest, într-un sistem
de bipolaritate administrată.
În cadrul acestui sistem a existat un
demers britanic, urmărind formarea unui bloc de putere european. Şi mai
important, s-au impus eforturile laburiştilor britanici de a se crea o Forţă a 3-a europeană. În special,
imediat după război, guvernul laburist al lui Clement Attlee (1945-1951) a
încercat să umple vidul de putere din Europa şi să menţină o ordine mondială
multipolară. Atunci s-a evocat foarte mult pactul militar al europenilor de la
Bruxelles, din 1948, acesta a fost definit drept un pas bine calculat către
formarea unei alianţe, a unei ‘Forţe a 3-a’ militare europene. Pactul, semnat
la 17 martie 1948 în capitala Belgiei, de către Anglia, Franţa, Belgia, Olanda
şi Luxemburg a prefigurat, ‘în stil european’ exclusiv, viitorul
NATO, de la 4 aprilie 1949, şi a fost, apoi, privit de Londra ca o garanţie
suplimentară pentru securitatea europeană. Dar, americanii nu au văzut cu ochi
buni acest pact, documentul a fost anulat doi ani mai târziu (20 decembrie
1950) şi înlocuit cu o comandă integrată a NATO. Astfel s-a pus capăt
încercării britanice de creare a unei Forţe a 3-a militare europene, iar reconstrucţia Europei în ‘stil american’ a
căpătat preponderenţă faţă de incercările de a se crea o forţă europeană
independentă. Bipolaritatea a fost instituţionalizată şi instaurată. În
continuare, ‘ameninţarea comunistă’ (bomba atomică rusească, pierderea Chinei,
războiul din Coreea) a avut un impact major asupra construcţiei europene.
Dar, din 1953 încolo, după ce
britanicii renunţaseră, francezii au preeluat ştafeta unei Europe independente
şi au făcut eforturi pentru reabilitarea alianţei atlantice. Parisul a început
să-i invite pe britanici să construiască o foţă nucleară defensivă comună, apoi
şi-a lansat propriul program militar nuclear. Din 1954 Franţa a început să
înfrunte SUA în mod deschis. Au urmat şi alţii, care au vizualizat o Europă
puternică şi independentă, istoria alianţei atlantice în anii ’50-’60 este cea
a unei lupte constante între două concepţii privind Europa, cea americană,
bazată pe integrare şi control, şi cea franceză, bazată pe cooperare şi
drepturi egale (Planul de emancipare al lui de Gaulle din 1958, Planul Norstad
pentru formarea forţei nucleare NATO, 1957-1959 şi proiectul Forţa Nucleară
Atlantică (ANF), 1960-1965). O Forţă a 3-a
europeană bazată pe alianţa franco-britanică ar fi fost capabilă să pună în
discuţie controlul SUA asupra afacerilor europene şi, prin extensie, i-ar fi
permis lui de Gaulle să se înţeleagă cu Uniunea Sovietică în ce priveşrte
unificarea Germaniei şi în privinţa unei noi ordini pan-europene. Dar, America
s-a împotrivit din răsputeri, deschis: ’Nu putem accepta perspectiva ca SUA şi
Europa să meargă pe drumuri diferite’, spunea, fără ocolişuri, în februarie
1963, David Bruce, şeful lui National Security Council, de la Washington.
În egală măsură, şi Moscova a respins
multipolaritatea, se temea de o Forţă a 3-a europeană nucleară, de proliferare,
de ridicarea Germaniei şi dorea un control strâns, împreună cu americanii,
asupra arsenalului nuclear global...
În concluzie, se poate spune că
încercările din anii 1945-1965 de a crea o Forţă a 3-a militară europeană au
fost o parte importantă din mişcarea pentru unificarea Europei. Ele sunt
anterioare NATO şi au continuat după apariţia lui. Încercarea cea mai serioasă
de a edifica Europa ca o Forţă a 3-a s-a produs în 1948, prin Pactul militar de la
Bruxelles, anterior NATO. Niciodată înainte şi după el, bipolaritatea
sovieto-americană nu a fost contestată mai puternic. Politica americană faţă de
vest-europeni, din acei ani, o politică de ‘divide et
impera’, a dus la eşecul Forţei a 3-a militare europene, şi la o integrare
europeană mai accentuată...”
Sfârşit
Radu Toma,
Las Vegas, SUA
Felicitari, domnule Toma!
RăspundețiȘtergereMiron M.
Pacat ca Lista Nationala nu a reusit sa obtina cele .200.000 de semnaturi! Ar fi fost o campanie de alegeri foarte interesanta. Dar se vede de la distanta ca romanii nu sunt inca pregatiti pentru asta, nu au suficient spirit civic si nici cultura politica, pentru a genera o Forta a Treia puternica.
RăspundețiȘtergereZaaauuu ?! Auzi , dom'ne , boborul nu e pregatit inca sa-l urmeze orbeste pe El Lider Dogaru ...Revoltator , nu alta ... Oare de ce ??? Sa schimbam poporul , atunci - daca nu-l merita pe Dogaru ! :) Nu-i asa , mai societate civila ? :)
ȘtergereO vină or avea și românii dar cred că principalul vinovat este chiar Forța a Treia. O structură compusă din SCMD și alte 53 de structuri asociative http://cnsc-forta3.blogspot.ro/p/organizatii-care-au-aderat-laprogramul.html, care nu e in stare să strângă 200 de mii de semnături, are o problemă sau chiar mai multe. Principala problemă ar fi aceea că această forță civică a fost concepută doar la nivel de conduceri al celor 54 de structuri, conduceri care nu prea au legătură cu membrii de rând. Lipsa de implicare a acestor conduceri și comunicare cu simpli membri cât și intre ele a dus la această stare de fapt.
RăspundețiȘtergere