Sa nu uitam!

miercuri, 4 octombrie 2023

INTALNIRE DE GRADUL TREI INTRE SINDICALISTI SI DELEGATIA FMI, VINERI, 29 SEPTEMBRIE 2023

     -Dare de seama catre membrii SCMD/CNSC si ai Federatiei Nationale a Muncii (FNM)-

Vineri, 29 septembrie a.c., delegatii marilor confederatii sindicale (CSN Meridian, Cartel Alfa, CSDR, BNS si CNSRL Fratia) au dat curs invitatiei misiunii FMI condusa de dl. Jan Kees Matijn, de a participa la dezbateri pe tema crizei economico-financiare a Romaniei, a legislatiei muncii si a perspectivelor, in conditiile declansarii unei politici de austeritate fara precedent.

      Discutiile au inceput la orele 13:30, la sediul Biroului FMI din Bucuresti (str. Halelor, nr. 7, et. 2) si s-au prelungit mult peste ora prevazuta. Si aceasta, deoarece, pornind de la realitatea necoafata, in dezacord cu actuala politica de aruncare a crizei provocate, exclusiv pe umerii patronatelor romanesti, ai salariatilor si pensionarilor, sindicalistii au venit cu solutii-propuneri, inclusiv in ceea ce priveste recomandarile reale si nu cele inventate propagandistic ale CE, NATO, Bancii Mondiale si FMI, care sa fie prezentate in raportul constatator, Guvernului Romaniei.
      Ca presedinte al SCMD, purtator de cuvant al CNSC si presedinte executiv al FNM, am participat in delegatia CSN Meridian, alaturi de domnii Maxim Gabriel-Rodrigo, vicepresedinte al Confederatiei (mandatat de dl. presedinte Ion Popescu) si presedinte al FSTFR si Fornea Dumitru, secretar general.
        In ceea ce ne priveste pe noi, SCMD/CNSC si FNM, m-am prezentat la discutii cu comunicatele de presa ale misiunilor FMI din Romania, cu incepere din 2005, subliniind ca recomandarile FMI de acum 18 ani sunt valabile si astazi, cu atat mai mult cu cat situatia s-a agravat datorita proastelor guvernari: 1. “Politicile publice” inca nu sunt puse “in acord cu cerintele unei economii europene moderne, cu inflatie redusa”; 2. Inca nu exista “competitivitate reala” si “dezechilibrele macroeconomice” inca sunt “in crestere”; 3. “Serviciile de Sanatate si Invatamant se deterioreaza” in continuare; 4. “Decalajele in infrastructura materiala se adancesc”; 5. “Cresterea economica si a productivitatii” inca “se incetinesc”, dar si “rapida expansiune a cererii impulsionata de consum” a disparut datorita pauperizarii sistematice a populatiei; 6. Balanta comerciala este catastrofala, “ritmul de crestere al importurilor” depasindu-l inspaimantator “pe cel al exporturilor”, datorita lipsei de investitii si distrugerii sistematice a intreprinderilor romanesti producatoare, protejarii concurentei neloiale a marilor companii transnationale si a intereselor straine, politicii la fel de neloiala a bancilor, etc.
         Ca prima solutie a iesirii din criza, am solicitat respectarea recomandarilor CE de impozitare a profiturilor marilor companii, acolo unde s-au produs, adica in Romania si in aceleasi procente ca in statele Europei Occidentale. Cu amendamentul ca aceste companii declarand “profit 0”, impozitul sa se axeze pe cifra de afaceri de miliarde pe care o au.
          Am acuzat Guvernul ca supraimpoziteaza, direct sau mascat, doar munca, solutiile sale fiind aruncarea in somaj a zeci de mii de angajati, taierea salariilor direct, sau prin scaderea functiilor, deci prin incalcarea contractelor de angajare (colective sau individuale) si, de asemenea, prin suprataxarea si impozitarea pensiilor, atat civile cat si militare, prin asa-zisa “recalculare”, adica prin legi neconstitutionale aplicate retroactiv, cu denuntarea unilaterala si retroactiva a contractelor de munca indeplinite cu ani in urma de civili si a celor de prestare a activitatii, de catre actualii rezervisti.
          Am denuntat minciuna privind scaderea somajului, aratand ca peste 6 milioane de potentiali someri ai Romaniei, adica peste ½ din fora de munca specializata a emigrat in toate statele lumii, iar colegii din celelalte confederatii au completat ca sunt raportati oficial doar somerii care beneficiaza de ajutor de somaj, nu si cei care nu mai beneficiaza de el si care sunt de 10-12 ori mai multi.
          Am subliniat ca tinerii de peste 16 ani, cu studii liceale neterminate, sau terminate, ca si cei supraspecializati, pleaca imediat in strainatate, desi, doar pe Bucuresti si Ilfov, Agentia Munincipala de Ocupare a Fortei de Munca scoate lunar, la oferta, circa 10.000 locuri de munca, la Stat si in privat, de la lucratori la spatii verzi, la directori de intreprindere si organizeaza patru targuri de joburi anual. De ce pleaca tinerii? Datorita politicii salariale dezastruoase, Guvernul anuntand acum cresterea salariului BRUT de la 3000 Lei (c. 600 EUR) la 3300 Lei (c. 660 EUR), ceea ce duce la un salariu NET “crescut de la c. 376 EUR la c.393 EUR. Acesta este si motivul pentru care, in plin razboi la granita estica a Romaniei si a NATO, nu mai avem candidati la scolile militare si de politie, avem un deficit de aproape 40% efective militari si agenti, tinerii pacaliti propagandistic, sa se inroleze, plecand prin demisie.
          La pensii situatia este si mai grava, cele civile fiind amestecate nejustificat, dar propagandistic, in discursurile politicienilor si ale teleastilor, cu ajutoarele sociale, ajutoarele de somaj, indemnizatiile de merit si rentele viagere, inventandu-se o asa-zisa “pensie minima” de c. 1200 lei (240 EUR), pentru nemunca, aceasta indemnizatie sociala fiind, in sute de cazuri, mai mare decat pensiile militare care iregistreaza c. 60.000 pensii reale (la MApN si MAI), care variaza intre 100 EUR si 500 EUR in BRUT.
         De teama exploziei sociale, la 7-8 ani, se voteaza si se promulga legi ale salarizarii care nu se aplica niciodata (ex. 284/2010 si 153/2017), sau legi ale pensiilor civile, care nu se aplica, de asemenea (ex. 127/2019), totul sub incidenta minciunilor numite “contributivitate”, “punct de pensie”, “punct de referinta”, “repararea inechitatilor”, “etapizare”, etc. si legi ale pensiilor militare de stat (ex. 223 / 2015), distruse chiar inainte de aplicare, neconstitutional, prin OUG-uri! Unde sunt principiile predictibilitatii, neretroactivitatii legii, inviolabilitatii dreptului de proprietate, etc.? Solutia pe care trebuie sa o propuna FMI-ul Guvernului ar fi urmatoarea: Daca se doreste redresarea economica, fie si doar prin consum, in conditiile in care preturile la utilitati, alimente, medicamente, sunt, in Romania, egale sau mai mari decat in toate statele occidentale, atunci si salariile si pensiile civile ale romanilor trebuie sa fie egale cu cele din statele UE (in echivalent Euro), pentru ca suntem tara membra UE din 2007! Iar soldele si pensiile militarilor si politistilor trebuie sa fie egale cu cele ale omologilor din statele membre NATO, pentru ca suntem nu numai o tara membra NATO din 2004, dar si cea mai expusa extinderii conflictului din Ucraina! Cu atat mai mult cu cat, in ciuda prostiilor pe care le debiteaza premierul, pensiile militare, pentru care contribuie integral militarii si politistii in activitate, revin, in cadrul procentelor destinate Apararii, din Bugetul militar de asigurari sociale, si nu au nici o legatura, cu Bugetul de asigurari sociale al civililor, cu Casa lor Nationala de Pensii, cu rectificarile bugetare, cu procentul de 9.4% din PIB prevazut in PNRR, cu PNRR-ul insusi si cu asa-zisele “pensii speciale” (toate civile), in randul carora sunt incluse strict propagantistic, pentru a masca cumpararea magistratilor care au ajuns sa fie deasupra Parlamentului, Guvernului, Presedintelui si Constitutiei. Refuzul de a scoate pensiile militare din PNRR si din proiectul legislativ de recalculare al asa-ziselor “pensii speciale” constituie un motiv in plus de a declara ca politica salariala si de pensii este astazi, in Romania, distructiva, anti-UE si anti-NATO.
       Daca FMI isi pastreaza pozitia din 2010, recomandand constant iesirea din recesiune, nu prin somaj, taieri directe sau mascate de salarii si pensii (“curbe de sacrificiu”), ci “pe calea indirecta”, adica prin investitii in productie, atunci sa se aibe in vedere urmatoarele…
        1. In 1990, Romania detinea locul 2 in lume la exportul de utilaj petrolier si locul 4 la exportul de armament, munitie si tehnica militara. Astazi… Am putea indeplini cerintele FMI doar investind in Industria Energetica, in complexele noastre energetice aduse astazi in pragul falimentului si in Industria de Aparare care, de la 246000 de lucratori specializati, a ramas astazi cu c. 9000, seful Armatei declarand ca nu-l intereseaza productia noastra de armament.
        2. In 1990, aveam un sistem energetic integrat, care deservea, la nevoie, si Yugoslavia si Ungaria si Bulgaria si RSS Ucrineana si RSS Moldoveneasca: termocentrale, hidrocentrale, centrala nucleara. Astazi, cand tari ca Germania, Polonia si Ungaria si-au dezvoltat productia de carbune, redeschizand vechile mine, noi inchidem minele si termocentralele, incepem sa distrugem sau sa vindem hidrocentralele, dam pe nimic propriul petrol din interior si din Marea Neagra si, de asemenea, propriul gaz, pe care il recumparam la licitatie, la Viena, pe preturi exorbitante. De unde bani pentru relansarea economica, mai ales cand, distrugandu-ne propria industrie energetica, acceptam sa devenim, pe miliarde pe care nu le avem, un experiment, sau un cobai, prin implementarea de microcentrale nucleare, nicaieri in functiune si care ne pot distruge jumatate din populatia ramasa?
        Sindicatele din FNM nu sunt de acord, cer relansarea productiei de carbune si a termocentralelor, ca in Germania, stoparea proiectului minicentralelor nucleare si declara ca vor lupta si in justitie, si in strada, pana la capat. Sindicatul rezervistilor, sindicatele politistilor, celelalte structuri sindicale din CSN Meridian si, la nevoie, din toate confederatiile, le vom sprijini!
         In ceea ce priveste dotarea, inzestrarea si instruirea structurilor din SAOPSN, propunem renuntarea la achizitionarea, la pret de trufanda, a tehnicii invechite si paguboase din depozitele occidentale ale Razboiului Rece, pe care oricum doar o platim, dar nu o vedem, pentru ca se duce in Ucraina, in cadrul suportului de 3,7% din PIB pe care-l ofera Romania acesteia, sau este nefunctionala in conditiile noastre de teren si mediu (tancurile Abrams, Leopard, avioanele F16, rachetele Patriot, etc.), ori este net inferioara fata de produsele romanesti (ex. transportoarele Piranha fata de SAUR 2). Propunem reinvestirea, in interesul Romaniei, Ucrainei si al NATO, in industria de profil romaneasca si cheltuirea banilor pentru instruirea profesionista reala a militarilor si politistilor nostri, tinand cont de faptul ca intretinerea unui militar roman ne costa pe zi de 17 ori mai putin de cat a unui militar strain, NATO, pe teritoriul Romaniei (ex. 34 Lei norma de hrana/zi pentru un militar roman si 525 Lei/zi, pentru unul francez, italian, spaniol, etc.). Cat priveste trecerea in rezerva, sa fie ca in NATO, dupa un contract de 20 de ani, pentru ca domnul Martijn nu cred ca se poate vedea nici pe dansul, nici pe mine, atacand la baioneta, la 65 de ani, luptatorii Wagner, pilotand avioane, fie si F16, impotriva Suhoiurilor lui Putin, sau sarind garduri, in urmarirea unor teroristi, sau dealeri de droguri de 18-20 de ani. Cat despre avioanele F35, pe care ne pregatim sa dam iarasi miliarde pe care nu le avem, stie dl. Martijn cati ani de pregatire intensa, cu costuri apreciabile, sunt necesari pentru formarea unui pilot apt de lupta? Minim 5 ani, iar ca sa-l opui pilotilor lui Putin, iti mai trebuie niste ani de pregatire in conditii de lupta.
          Am solicitat, asadar, dl-ui Jan Kees Martijn si echipei FMI sa aibe curajul predecesorului domniilor lor din 2012, dl. Gullermo Tolosa, de a nega public, dar si in concluziile prezentate Guvernului Romaniei, ca FMI ar sustine dezastruoasa politica a “curbelor de sacrificiu” si ca, in acord cu declaratiile reale ale Bancii Mondiale, CE si NATO, economistii experti ai FMI insista sa mergem pe “calea indirecta”, singura in masura sa aduca, economico-financiar, Romania in randul statelor dezvoltate europene. Investitii in industria energetica, investitii in pregatirea, dotarea, instruirea, militarilor si politistilor, dar si respectarea prevederilor din Tratatul de Aderare la NATO in ceea ce priveste salarizarea lor si pensiile rezervistilor. In plus, in acord cu celelalte confederatii am cerut si masuri compensatorii, sau protectioniste pentru agricultorii si transportatorii romani, ca si pentru patronatele din Romania, activitatea acestora tinand de domeniul strategic in caz de razboi, deoarece suntem falimentati de avalansa graului american produs prin modificare genetica in Ucraina, de politica dezastruoasa a bancilor straine in Romania, de cererile abuzive ale CE de cumparare a milioane de doze de vaccinuri inutile, inclusiv de cererile de ajutor ale Comisiei pentru acoperirea gaurii de 19 miliarde de euro, datorie a d-nei. von der Leyen fata de companiile producatoare si de ordinul de a strange bani pentru viitoarea “pandemie”, aflata inca in faza de pregatire, adica de laborator.
         Au mai fost si alte recomandari si propuneri pe care “misionarii” FMI si le-au notat si speram sa fie regasite si in recomandarile facute Guvernului. Pentru ca politicienii nostri, intotdeauna orbi si surzi la propunerile a sute de academicieni romani si ale miilor de specialisti, intra in trepidatie, de emotie si executa cu exces de zel tot ceea ce vine de la sergent american, un contabil de la Burxelles, sau un portar de la Berlin!
        Delegatiile confederatiilor s-au completat reciproc, justificand respingerea unanima a initiativelor politicii de austeritate, ale unei clase politice impostoare, care tine sa se sinucida, sau este manipulata profesionist spre sinucidere politica, in perspectiva apropiatelor alegeri!

Honor et patria! Vae victis!
Col(r) Mircea Dogaru
Presedintele SCMD si
Presedinte Executiv al FNM

In cadrul CSN Meridian

Un comentariu: