Maia Sandu spune că R.Moldova e în pericol: cine e noul "curator" al Moscovei și cum e România folosită, nu cu tancul, ci cu tricolorul - Interviu
- Serghei Kirienko vine cu o cu totul altă abordare: una centrată pe manipulare psihologică, destabilizare socială și mobilizare informală a actorilor subversivi.
- Kirienko nu este diplomat, ci inginerul sistemelor de control social din regiunile ocupate ale Ucrainei. Sub supravegherea lui au fost organizate „referendumurile” ilegale din Donbas și Herson, iar acum, în R. Moldova, el aplică același model adaptat pentru o țară încă democratică, dar vulnerabilă structural.
- Insul acționează printr-o combinație toxică de tehnici GRU, metode KGB-iste de dezinformare și instrumente moderne de influențare a opiniei publice – în special prin rețele sociale, rețele de influenceri, campanii de glorificare falsă și festivaluri de tip „soft power” cu substrat geopolitic.
Când George Simion este
lăsat „să defileze” online prin rețele de website-uri cu narative copy-paste de
pe Sputnik și este tratat ca un interlocutor legitim pe la conferințe, atunci
România nu doar că nu își protejează vecinul, dar devine involuntar complice la
ceea ce Maia Sandu a avertizat că e cea mai mare campanie de destabilizare în
care Rusia ia ca țintă directă Republica Moldova.
Când un partid ca AUR,
cu acces la subvenții publice, organizează în Republica Moldova o conferință cu
figuri toxice, eurosceptice, radicale, infiltrate în rețelele pro-Kremlin,
atunci nu mai vorbim despre libertate de exprimare, ci despre o formă de export
al instabilității.
Nu doar că România nu
și-a barat suficient aceste canale de influență, dar le-a permis chiar să se
profesionalizeze și să se cosmetizeze, oferindu-le legitimitate prin tăcerea
instituțională și prin neintervenția serviciilor sau a clasei politice, explică
expertul în combaterea dezinformării Nicolae Țîbrigan, de la Digital
Forensic Team.
Rusia
nu are nevoie de baze militare pe teritoriul românesc pentru a-și desfășura
războiul hibrid. Are nevoie de tăcerea noastră, de neglijența noastră, de acei
politicieni care mai cred că pot face jocuri pe axa Chișinău–București fără să
înțeleagă miza geopolitică a acestei relații. România este folosită. Nu cu
tancuri, ci cu tricolorul.
Sunt tot mai multe avertismente de la
Chișinău în ceea ce privește operațiunile maligne ale Rusiei, în
preajma alegerilor din toamnă. Care sunt elementele noi, ținând cont că Moscova
a țintit mereu în ultimii ani Republica Moldova?
Într-adevăr,
avertismentele venite de la Chișinău în ultimele luni arată o intensificare
fără precedent a presiunilor dinspre Federația Rusă. Spre deosebire de
ciclurile electorale anterioare, în 2025 asistăm la o escaladare atât
cantitativă, cât și calitativă a operațiunilor maligne. Mesajul transmis recent
de Maia Sandu – că Moscova va încerca să răstoarne ordinea constituțională și
să oprească parcursul european al țării – nu este o formulare retorică, ci
exprimă o evaluare instituțională precisă, susținută de rapoarte ale
serviciilor moldovenești și de cooperarea activă cu parteneri internaționali.
Elementul cu adevărat
nou este convergența dintre tactici tradiționale (precum finanțarea
ilegală a partidelor) și tehnici moderne de interferență – cum ar fi utilizarea
criptomonedelor pentru a ocoli sistemele de control financiar, intensificarea
campaniilor de dezinformare pe Telegram și TikTok, dar și utilizarea unor
influenceri locali, din România și R. Moldova, ca vectori ai propagandei ruse. De
asemenea, vedem o tentativă sistemică de a penetra instituții-cheie ale
statului, de la justiție la sectorul energetic, pentru a crea haos controlat în
pragul alegerilor din 28 septembrie.
De altfel, vedem cum
este folosit aproape întregul instrumentar al interferențelor maligne, pentru
că s-a schimbat și „curatorul” (coordonatorul) operațiunilor maligne ale Kremlinului
în zonă, iar această schimbare nu este una de formă, ci una profundă, cu
implicații strategice.
Dacă Dmitri Kozak a
gestionat relația cu Republica Moldova într-un registru preponderent politic și
economic, mizând pe influența oligarhilor locali și pe negocieri dure de
culise, Serghei Kirienko vine cu o cu totul altă abordare: una centrată pe
manipulare psihologică, destabilizare socială și mobilizare informală a
actorilor subversivi.
Kirienko nu este
diplomat, ci inginerul sistemelor de control social din regiunile ocupate ale
Ucrainei. Sub supravegherea lui au fost organizate „referendumurile” ilegale
din Donbas și Herson, iar acum, în R. Moldova, el aplică același model adaptat
pentru o țară încă democratică, dar vulnerabilă structural.
Insul acționează
printr-o combinație toxică de tehnici GRU, metode KGB-iste de dezinformare și
instrumente moderne de influențare a opiniei publice – în special prin rețele
sociale, rețele de influenceri, campanii de glorificare falsă și festivaluri de
tip „soft power” cu substrat geopolitic.
Cazul tiktokerului
moldovean „Caras”, mediatizat de presa afiliată oligarhului Ilan Șor și validat
de politiciana pro-rusă Victoria Furtună, ilustrează perfect mecanismul
kirienkian: se ia un personaj charismatic, se construiește o legendă falsă
despre performanțele sale în Rusia, se creează un conflict mediatic controlat
cu autoritățile de la Chișinău, iar apoi se capitalizează totul politic –
într-o tentativă de legitimare a unui partid-marionetă, în cazul de față
„Moldova Mare”.
Tot sub Kirienko vedem
revenirea tacticii „omuleților verzi” camuflați în sportivi, pe modelul Crimeea
2014: tentativă de a aduce în Moldova peste 200 de luptători ruși și belaruși
printr-o competiție de kickboxing organizată cu sprijinul Primăriei Chișinău și
asociațiilor afiliate unor rețele cu conexiuni în lumea interlopă și serviciile
speciale transnistrene. Numai intervenția promptă a organelor de securitate de
la Chișinău a prevenit o infiltrare care putea degenera oricând în provocări
stradale, acțiuni paramilitare sau „spontane”, și chiar proteste violente.
Acest nou stil de
coordonare nu mai lasă loc de dubii: Rusia acționează în Republica
Moldova după un plan detaliat, condus de un aparat centralizat de la Kremlin,
în care fiecare piesă are un rol – de la influencerul aparent inofensiv, până
la sportivul „de forță” sau liderul religios marginal. Kirienko este
cel care armonizează aceste componente într-un ecosistem de subversiune
politică și propagandă psihologică, menit să creeze haos, dezamăgire și
neîncredere în instituțiile democratice ale statului vecin.
Această schimbare de
„curator” ar trebui să ne alerteze și mai mult. Nu mai e vorba doar de
manipulări primitive cu televiziuni și lozinci vechi, ci de o nouă generație de
război hibrid, cu actori tineri, formate moderne și tehnici rafinate, calibrate
pe o societate digitalizată, vulnerabilă la influențe rapide și emoționale.
Kirienko știe exact ce butoane să apese pentru a paraliza din interior un stat
fragil și este hotărât să le apese toate în lunile care urmează.
Care sunt principalele direcții de
dezinformări, narativele-cheie și dacă identificați vreo similaritate cu
narative alimentate în România, în direcția aceasta a dezinformării și
manipulării proceselor democratice?
Sunt din ce în ce mai
sigur că acum Republica Moldova nu mai este o simplă victimă colaterală
a dezinformării, ci a devenit un epicentru regional al războiului informațional
dus de Kremlin în contextul războiului din Ucraina.
Pentru că ceea ce se
întâmplă pe plan propagandistic gestionat de Kremlin trebuie decriptat prin
prisma agresiunii militare și eforturilor de propagandă aferente duse de
serviciile secrete ruse. Ceea ce vedem cu toții în prezent este o campanie de
destabilizare sistemică, rafinată, distribuită pe multiple paliere –
geopolitic, religios, social, societal (identitar) – și calibrată precis pentru
a induce dezorientare și neîncredere.
Nu mai vorbim despre
opinii divergente sau despre libertatea de exprimare dusă la extrem, ci despre
o strategie deliberată de destructurare a consensului democratic. Scopul final
este evident: dizolvarea încrederii în instituții și înlocuirea ei cu
suspiciune, cinism și resemnare.
Această campanie are o
amprentă rusească foarte clară, dar ceea ce o face eficientă este tocmai localizarea
ei atentă.
Mesajele nu vin cu sigla
FSB pe ele, ci prin vocile unor „băieți de-ai noștri”, aparent autentici, fie
că vorbim despre preoți din sate, influenceri „de bun-simț”, platforme de
„presă alternativă” sau foști jurnaliști convertiți peste noapte la suveranism.
·
Noii căluți ai Rusiei la București
și complicatele servicii speciale
Ecosistemul e bine pus
la punct – Telegram, Facebook, TikTok, YouTube – și fiecare mesaj își are
publicul țintă. Pensionarii sunt hrăniți zilnic cu nostalgie și frică de
război, părinții cu panică morală, iar tinerii cu glume cinice despre „regimul
galben care te minte și te vrea sclav la europeni”.
Narativele nu sunt
multe, dar sunt insistent repetate. De exemplu, integrarea europeană e
prezentată ca o formă mascată de colonizare – ba de România, ba de NATO, ba de
UE, ba de „valorile satanice ale Occidentului”.
Se revine obsesiv la
ideea că Moldova e forțată să renunțe la neutralitate, să accepte trupe
străine, să-și „sexualizeze copiii” prin educație occidentală sau să își
trădeze identitatea moldovenească în favoarea românismului. E o rețea logică în
acest discurs, una care nu caută adevărul, ci eficiența emoțională: dacă îți e
frică, dacă te simți amenințat, votezi cu „cine trebuie” sau, mai probabil, nu
mai votezi deloc.
În mod interesant,
aceste mesaje nu rămân în granițele Moldovei.
În România, ele sunt
reciclate aproape identic de rețelele extremiștilor de la AUR. Fie că vorbim
despre „colonialismul de la Bruxelles”, „familia tradițională în pericol” sau
„copiii luați de stat”, regăsim același ADN informațional. Rețeaua de
website-uri rusești„Pravda” sau proxy-uri media în limba română, dar și
pagini Facebook aparent independente amplifică aceleași teme pe ambele maluri
ale Prutului. E o formă de ecou controlat, o sincronizare perfectă între cei
care plantează narațiunea și cei care o multiplică, iar Moldova și România
devin simultan laborator și teren de aplicație.
În Moldova, această
ofensivă informațională are și un scop electoral imediat. Se încearcă
discreditarea guvernării PAS, demonizarea Maiei Sandu și impunerea unor
„alternanțe” care, în realitate, sunt doar mascote ale influenței rusești –
deghizate în „suveranism” marca MAGA, moldovenism, tradiționalism sau
anti-globalism, anti-Soros etc.
E o operațiune complexă,
care nu se bazează pe argument, ci pe emoție; nu pe convingere, ci pe blocaj
mental. De aceea, nu e de mirare că rețelele care răspândesc aceste mesaje sunt
formate dintr-un amestec de influenceri marginali, figuri din fosta rețea
Plahotniuc–Șor–Dodon, canale media controlate și așa-ziși experți „de
bună-credință”.
Impactul? Profund.
Alegerile parlamentare
din 28 septembrie riscă să devină nu doar un test electoral, ci o confruntare
geopolitică în plin câmp informațional.
·
Putin a activat „al doilea front”
electoral contra Moldovei
Într-o parte se află
cetățenii informați, conectați la realitatea europeană. În cealaltă – masele
demobilizate, anxioase, manipulate sistematic de o propagandă care nu mai
poartă uniformă sovietică, ci gluga influencerului de cartier.
Dacă România nu înțelege
că ceea ce se întâmplă în Moldova este și despre ea, va fi mereu cu un pas în
urmă. Iar când narativele ajung să circule nestingherit în ambele spații, nu
mai putem vorbi despre două fronturi – ci despre unul singur, care traversează
Prutul cu aceeași ușurință cu care trece prin rețelele noastre sociale.
În tot acest context, avem două mari
evenimente - interdicția pusă lui Ion Ceban și arestarea lui Plahotniuc. Au
influențat ele această strategie a Rusiei, a devenit mai violentă, a crescut
poate miza la Chișinău?
Aici nu e loc de niciun
dubiu. Cele două evenimente menționate au produs unde de șoc nu doar în plan
politic intern, ci și la nivelul dinamicii operațiunilor hibride rusești în
Republica Moldova.
Ambele decizii, aparent
distincte și motivate juridic sau administrativ, au o încărcătură simbolică și
strategică majoră: semnalează faptul că spațiul de manevră pentru rețelele de
influență ale Kremlinului în Moldova începe să se închidă.
Începând cu interdicția impusă lui Ion Ceban,
este important să subliniem că decizia a venit pe fondul unor evaluări de
securitate realizate de serviciile secrete române (în ciuda faptului că pentru
unii de pe la MAE și SIE vestea a venit ca un trăsnet), în absența unei
consultări formale a CSAT, dar în consonanță cu alinierea tot mai clară a
Bucureștiului la efortul colectiv european de apărare a spațiului democratic
din R. Moldova.
Ceban, deși s-a
prezentat constant ca un actor „echilibrat” și „european” în relația cu
România, a cultivat în paralel relații ambigue cu cercuri pro-ruse și a
facilitat, prin Primăria Chișinău, o serie de evenimente sponsorizate sau
cooptate de actori care promovează o agendă clar anti-UE – cum a fost cazul
competiției internaționale de kickboxing din iunie 2025, infiltrată cu
luptători din Rusia și Belarus, unii suspectați de legături cu grupuri
paramilitare, interlope sau structuri de forță din Transnistria.
Această dublă mască
geopolitică a lui Ceban – europenist la București, dar pro-rus și complice la
Chișinău – a fost, în cele din urmă, sancționată nu printr-o decizie politică,
ci printr-un mecanism administrativ bazat pe evaluări de risc.
Impactul asupra
strategiei rusești a fost imediat: pierderea unui punct nodal de penetrare
politică și de soft power în capitala republicii. Ceban era,
simbolic, puntea de legitimare a unei viziuni hibride – nici pro-ruse, nici
pro-europene, dar perfect utilizabilă pentru erodarea proiectului integrării
europene. Blocarea accesului său în România a reprezentat un act de delimitare
fermă, care a forțat Moscova să caute alternative mai radicale și mai vizibile.
În ceea ce
privește arestarea lui Vladimir Plahotniuc
în Grecia, aceasta are un potențial disruptiv și mai mare
asupra ecosistemului de influență informală a Kremlinului.
Plahotniuc nu a fost
doar un oligarh: a fost o piesă centrală în construcția regimului cleptocratic
moldovenesc, un „combinator” al echilibrului geopolitic de forță între Est și
Vest, între Moscova și Bruxelles.
Deși aparent căzut în
dizgrație și autoexilat, el a rămas un actor-cheie în rețelele transnaționale
ilegale sau semilegale de lobby, media, finanțare și infiltrare. Reținerea sa
în Grecia și perspectiva extrădării către autoritățile moldovene vine exact în
momentul în care Chișinăul depune eforturi să recupereze controlul asupra
instituțiilor și să limpezească relația dintre puterea economică și puterea
politică.
Pentru Moscova,
dispariția lui Plahotniuc de pe tabla de joc și restricționarea mișcărilor lui
Ceban echivalează cu pierderea a doi vectori principali de influență „hibridă”
– nici deschis pro-Kremlin, dar nici loiali proiectului european.
Reacția nu s-a lăsat
așteptată. Tocmai de aceea cred că asistăm, cam din iunie, la o escaladare a
campaniilor de dezinformare, la creșterea numărului de provocări în spațiul
public și la o intensificare a tentativelor de infiltrare a unor elemente
potențial destabilizatoare în societate, cu rolul de a crea haos controlat
înainte de alegeri. Pentru că Moscovei îi place mult să pescuiască în ape
tulburi.
Care sunt pionii politici ai Rusiei la
Chișinău și cât de clară este agenda pro-rusă a acestora?
Foarte bună întrebare.
Personal consider că pionii Kremlinului de la Chișinău nu sunt doar cei care
afișează deschis simpatia față de Moscova, ci și cei care, prin poziționări
ambigue sau mesaje dublu codificate, sabotează agenda europeană a Republicii
Moldova fără a-și asuma frontal apartenența la un bloc geopolitic ostil. Poate
e un pic forțată această atitudine, dar e pe deplin justificată în raport cu ce
se întâmplă peste Prut și poate explica multe.
Să le luăm pe rând.
Avem, în prim-plan, nucleul dur al filierei prorus asumate – un pol de forță
coagulat în jurul unor foști președinți, premieri și oficiali de prim rang ai
statului moldovean care și-au definit carierele printr-o fidelitate ideologică
față de modelul rusesc de guvernare.
Igor Dodon, Vladimir
Voronin, Irina Vlah și Vasile Tarlev reprezintă această generație de lideri
care nu mai ascund aspirația de a readuce Republica Moldova sub tutela
Moscovei.
·
Rusia folosește România contra
Republicii Moldova
Deplasările lor recente
în Federația Rusă și Belarus, chiar în toiul campaniei preelectorale, nu sunt
vizite de curtoazie, ci semnale de afiliere, dacă nu chiar de supunere
politică. De altfel, întreaga comunicare a acestor formațiuni este orientată
spre resuscitarea mitului stabilității sovietice, reintrarea Moldovei într-o
relație „frățească” cu Rusia și blocarea definitivă a oricărui avans către
Bruxelles.
Dar pe lângă acest front
clasic, ușor recognoscibil, Rusia a învățat din eșecuri și își rafinează
mecanismele de influență prin ceea ce putem numi „hibridizarea loialității”.
Blocul Alternativa,
promovat de primarul Chișinăului, Ion Ceban, este un exemplu perfect al acestei
strategii. Oficial, el declară susținere pentru integrarea europeană, vorbește
în limba română și condamnă invazia Rusiei în Ucraina.
Neoficial, însă, în
spatele cortinei se desfășoară o altă piesă: organizarea și finanțarea de
evenimente în care sunt infiltrate elemente asociate rețelelor de influență
rusă, menținerea unor relații ambigue cu cercuri oligarhice fugare, și
utilizarea infrastructurii municipale pentru diseminarea unor teme de campanie
perfect compatibile cu narativele Moscovei.
Alături de Ceban, în
această construcție se regăsesc și figuri cunoscute pentru afilierile lor
prorus – Ion Chicu, Mark Tkaciuk sau Alexandr Stoianoglo – toți reciclați în
roluri de moderați pentru a oferi o alternativă „mai digerabilă” decât Dodon,
dar cu aceeași finalitate geopolitică.
Pe un palier mai
radical, dar nu mai puțin eficient propagandistic, se află figuri ca Victoria
Furtună, o fostă procuroare care a reușit într-un timp foarte scurt să devină o
portavoce a suveranismului moldovenist revanșard.
Cu un discurs bazat pe
resemantizarea identității naționale („Moldova Mare”), apeluri religioase și
aluzii revizioniste, Furtună preia direct temele propagandei ruse într-o
estetică care combină sobrietatea ortodoxistă cu populismul naționalist.
·
Moldova Mare - o diversiune
rusească
Nu întâmplător, este
promovată intens de media apropiate oligarhului Ilan Șor și susținută logistic
de aceleași structuri care au contribuit la fraudarea alegerilor prezidențiale
din 2024. Ea nu este o outsideră, ci o piesă inserată într-un plan mai larg de
spargere a electoratului proeuropean prin mesaje emoționale și simbolice,
menite să atragă segmente frustrate, dezamăgite sau vulnerabile ideologic.
Un alt instrument al
strategiei rusești îl reprezintă partidele care, fără să fie explicit pro-ruse,
reușesc să slăbească coeziunea electorală a curentului pro-european prin
atacuri constante la adresa PAS și a președintei Maia Sandu.
Clubul pentru Unitate și
Bunăstare (CUB) și Democrația Acasă (PDA) se încadrează în această logică a
„partide-spoiler” – partide care flirtează cu agenda democratică, dar care în
momente-cheie adoptă poziții utile Moscovei.
Critica la adresa României
în cazul interdicției impuse lui Ion Ceban sau colaborarea cu AUR în cazul lui
Vasile Costiuc sunt doar două exemple ale modului în care aceste formațiuni
devin, voluntar sau nu, parte a unei strategii de pulverizare a sprijinului
pentru guvernarea proeuropeană.
În fine, dar nu în
ultimul rând, trebuie menționați candidații independenți – o formulă electorală
care, deși istoric ineficientă în Moldova, este reactivată astăzi cu scopul de
a scoate din joc voturi esențiale. Fie că sunt promovați de rețele obscure, fie
că își construiesc imaginea pe discursuri antisistem, acești candidați joacă în
aceeași piesă: fragilizarea PAS și imposibilitatea formării unei majorități
stabile pro-europene.
Prin urmare, Rusia nu
are un singur pion la Chișinău – are un întreg ansamblu de vectori politici,
fiecare cu un rol distinct: unii trebuie să capteze electoratul nostalgic,
alții să seducă alegătorii sceptici față de PAS, iar unii să compromită
discursul proeuropean din interior.
Este o rețea de
influență modulară, în care nu mai contează apartenența formală, ci funcția
electorală: captarea electoratului centrist. Pentru că pentru a câștiga
alegerile din Moldova, trebuie să reușești să strângi câți mai mulți alegători
din acest segment.
Și aici aș mai vrea să
subliniez că toți acești actori – fie că își spun socialiști, independenți,
conservatori, suveraniști sau „alternativi” – servesc aceluiași scop: blocarea
integrării europene a Republicii Moldova și restabilirea controlului Moscovei
asupra unui stat aflat, pentru prima dată în istoria sa post-sovietică, la un
pas de a evada definitiv din zona gri și a intra în clubul select al statelor
europene.
Ani la rând, au existat politicieni la
București, chiar de la putere, care au cultivat relații cu pro-ruși de la
Chișinău, iată cazul lui Ion Ceban. Cum arată acum această colaborare sau
validare a pro-rușilor prin București, se mai pune astfel problema?
Relația dintre București
și o parte a politicienilor pro-ruși sau „centriști sub acoperire” de la
Chișinău – așa cum este cazul lui Ion Ceban – a fost multă vreme una ambiguă,
chiar rușinos de tolerantă, iar această ambiguitate a fost întreținută nu doar
de calcule politice de moment, ci și de o viziune greșită asupra „controlului”
scenei moldovenești.
Timp de cel puțin un
deceniu, în interiorul establishment-ului de la București a existat tentația de
a înlocui o geopolitică a valorilor cu o geopolitică a influenței. În loc să
susțină consecvent reformismul proeuropean și proiectele instituționale de consolidare
democratică, unii actori – în special din zona PSD și a rețelelor informale
MAE-SIE – au preferat să joace la două capete: sprijinind deschis PAS-ul în
relațiile lor oficiale, dar păstrând legături strânse cu oameni ca Ion Ceban,
văzuți drept o „alternativă realistă” pentru zona de centru-stânga de la
Chișinău.
Această dublă
măsură a avut, desigur, justificările ei în logica vechii paradigme geopolitice
românești: aceea că „noi știm mai bine ce le trebuie moldovenilor” și că
trebuie să avem o variantă de rezervă în cazul în care partenerii pro-europeni
pierd teren. Dar această abordare a fost profund viciată. Ea a
contribuit, voit sau nu, la creșterea legitimității unor actori politici cu
trecut pro-rus, care și-au cosmetizat mesajul pentru a părea compatibili cu
România și UE, fără a-și modifica în mod real agenda sau sursele de sprijin.
Ion Ceban este un
exemplu perfect în acest sens. A fost primit cu brațele deschise la Buzău,
lăudat de primari PSD, susținut în proiecte cu finanțare românească, iar
prezența sa la București era frecvent însoțită de o retorică „modernizatoare”
care ignora complet trecutul său în Partidul Comuniștilor și în PSRM sau
conexiunile evidente cu serviciile și aparatul propagandistic rusesc. Din
păcate, timp de ani întregi, acest tip de relație a fost permis, tolerat și
uneori chiar cultivat în numele unei stabilități regionale care, în realitate,
se baza pe autoamăgire.
Dar în 2025 această
ecuație pare, în sfârșit, să se fi schimbat radical. Interdicția aplicată lui
Ceban de a intra în România și spațiul Schengen a marcat nu doar o delimitare
formală, ci și un posibil punct de cotitură în politica românească față de
Republica Moldova.
Sigur, ar fi naiv să
credem că toate rețelele s-au rupt dintr-o dată, că nu mai există diplomați,
consilieri sau factori de decizie care mai cochetează cu ideea unei „Moldove
echilibrate” sau cu interese în zona tocării comisioanelor din proiecte
urbanistice. Dar semnalul dat este unul clar: România nu mai poate valida
public figuri care joacă dublu, care se ascund sub umbrela pro-europenismului
mimetic doar pentru a eroda, în realitate, procesul de integrare europeană.
Astăzi, această
colaborare cu pro-rușii de la Chișinău, fie ei camuflați în „moderați” sau
„alternativi”, este din ce în ce mai greu de susținut politic. Și asta s-a
văzut în urma anunțurilor de anulare a unei serii de evenimente și „înfrățiri”
ale localităților din România cu Chișinăul.
Evident că de suferit
vor suferi, într-un final, tot chișinăuienii, dar validarea în continuare a
unor figuri ca Ion Ceban devenea nu doar contraproductivă, ci și periculoasă
pentru securitatea națională a României. A continua colaborarea cu astfel de
actori înseamnă a mina credibilitatea Bucureștiului în ochii partenerilor
occidentali și a încuraja exact acel tip de „moldovenism suveranist”
anti-european pe care Kremlinul îl promovează pentru a împiedica integrarea
Republicii Moldova în UE.
Desigur, riscul
victimizării lui Ceban și al transformării sale într-un simbol al
„ostracizării” din partea Bruxelles-ului există. La Chișinău, jocul simbolic
are în continuare un mare impact, mai ales în mediile rețelei PSRM-Șor și
dezamăgite.
Dar aici a fost vorba și
de responsabilitatea strategică a României: trebuia să-și asume cu claritate un
singur vector – susținerea necondiționată a celor care cred în proiectul
european nu doar ca slogan electoral, ci ca viziune de guvernare. Restul e pericol
latent. Iar timpul ambiguităților s-a încheiat.
Este folosită și România în această operațiune
a Rusiei împotriva Republicii Moldova? Cum?
Da, România este
folosită – conștient sau nu, parțial sau total – în această operațiune de
influență pe care Rusia o desfășoară în Republica Moldova, iar mecanismele sunt
mai subtile și mai perverse decât am fi tentați să credem.
Nu vorbim aici despre un
scenariu clasic de trădare națională sau despre vreun complot scris de mâna
Moscovei în birourile din București. Vorbim, mai degrabă, despre complicități
pasive, despre slăbiciuni instituționale, despre rețele vechi de influență care
nu au fost niciodată cu adevărat destructurate.
Și mai ales, despre o
stare de orbire strategică – voită sau convenabilă – care permite propagandei
Kremlinului să opereze nestingherită prin ceea ce ar trebui să fie un partener
strategic pentru Chișinău, nu un canal paralel de manipulare.
România este folosită ca
paravan, ca sursă de validare pentru actori dubioși, ca teren fertil pentru replicarea
unor narative anti-europene pe care Rusia nu le poate rosti direct fără să-și
trădeze agenda.
Când un partid ca AUR,
cu acces la subvenții publice, organizează în Republica Moldova o conferință cu
figuri toxice, eurosceptice, radicale, infiltrate în rețelele pro-Kremlin,
atunci nu mai vorbim despre libertate de exprimare, ci despre o formă de export
al instabilității. Nu
doar că România nu și-a barat suficient aceste canale de influență, dar le-a
permis chiar să se profesionalizeze și să se cosmetizeze, oferindu-le
legitimitate prin tăcerea instituțională și prin neintervenția serviciilor sau
a clasei politice.
Când George Simion este
lăsat „să defileze” online prin rețele de website-uri cu narative copy-paste de
pe Sputnik și este tratat ca un interlocutor legitim pe la conferințe, atunci
România nu doar că nu își protejează vecinul, dar devine involuntar complice.
Să nu ne facem
iluzii: Rusia nu are nevoie de baze militare pe teritoriul românesc
pentru a-și desfășura războiul hibrid. Are nevoie de tăcerea noastră, de
neglijența noastră, de acei politicieni care mai cred că pot face jocuri pe axa
Chișinău–București fără să înțeleagă miza geopolitică a acestei relații.
Are nevoie de
influenceri de carton, de pseudo-experți care emit opinii „patriotarde” în
talk-show-uri plătite, de „cluburi de reflecție” care reîncălzesc discursul
moldovenist pro-rus și-l servesc sub formă de „suveranism”.
Or, această folosire a
României este și mai periculoasă tocmai pentru că are loc în văzul tuturor,
fără opoziție fermă, fără o reacție pe măsura riscului. Când exportăm în
Republica Moldova un mesaj contaminat ideologic, când alimentăm narațiuni
despre „trădătorii de la Bruxelles” sau despre „distrugerea familiei
tradiționale” de către Occident, noi nu mai suntem protectorii spațiului
democratic de peste Prut, ci niște vectori de ambiguitate care sabotează exact
ce declarăm că apărăm.
Așadar, răspunsul meu
categoric este „Da”. România este folosită. Nu cu tancuri, ci cu
tricolorul. Nu cu soldați, ci cu discursuri confuze. Nu cu ordine, ci
cu complicități.
Și până când nu vom numi
acest lucru cu toată onestitatea și nu vom interveni ferm asupra acestor zone
gri ale spațiului public, vom continua să fim o verigă slabă în lanțul de
apărare al democrației din estul Europei. Iar această slăbiciune, exploatată de
Rusia cu o minuțiozitate clinică, se va întoarce împotriva noastră mai devreme
decât credem. Și ceea ce s-a întâmplat pe vremea pandemiei ni se va părea
floare la ureche.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu